Predator Cup 2023 – Svært, men sjovt

I weekenden var Danni Nielsen og undertegnede igen til Predator Cup, der er Danmarks største fiskekonkurrence, hvor man jagter gedde, aborre og sandart. Plus 200 deltagere fordelt på 85 bådteams var tilmeldt og lørdag skulle der fiskes på Silkeborgsøerne, mens Skanderborg Sø søndag dannede ramme om konkurrencens sidste dag.

Lørdagen på Silkeborgsøerne kan med en ren nulbon vel bedst betegnes som en katastrofe. Vi havde valgt sidste års strategi ved fiskeri i Jul Sø over det dybe vand, men det var helt klart en fejl, da vi dels kæmpede med en kraftig vind – ikke godt når man primært er vertikalfisker, og dels ikke kunne finde hverken aborrer eller gedder på de pladser, der gav os et fint fiskeri året før. Sidstnævnte skyldes formentlig at det betydeligt varmere vand (15. grader!) har medført at fiskene p.t. opholder sig andre steder end de normalt gør i oktober måned.

Efter at have rystet skuffelsen lørdag af os var vi klar søndag til at give den gas på Skanderborg Sø. Strategien var at starte med at dørge gedder, mens vi fik lavet research med ekkoloddet. Det viste sig ikke at være muligt, da min frontmonterede elmotor efter 10 år valgte at stå af lige netop denne morgen. Surt show, men vi måtte jo så finde på noget andet. En del timer blev derefter brugt på at finde aborrer på de pladser vi tidligere har fanget fisk, og det lykkedes også, men de ville af en eller anden mystisk årsag ikke hugge.

Vi skiftede strategi ved middagstid og jagtede de sidste timer inden slutfløjtet kl. 16 gedder med vertikalgrejet. Det skulle vi nok have gjort før, da det her endelig lykkedes at fange gedder på henholdsvis 84 cm og 86 cm. Vi havde et par andre tilbud af gedder, der huggede fejl. Jeg ved det, da jeg har Livescope ekkolod og kan se det meste af hvad der foregår under transducerkeglen.

Surt show. Gedderne reddede dog lidt af æren for os, da det gav en 21. plads om søndagen ud af 85 teams. Samlet endte vi midt i feltet i den samlede konkurrence, hvilket er den svageste placering i de fire år jeg har deltaget. Tidligere år har givet placeringer som nr. 5, 7 og 22. Vi kan trøste os med, at det som altid var sjovt og spændende at deltage, og at vi bare må gøre det bedre til næste år.

En kæmpe tak til Effektlageret, Skanderborg Lystfiskerforening og Silkeborg Fiskeforening for at de endnu engang fik arrangementet afviklet så flot. At deltage i arrangementet er ikke kun fiskeri. Det er super hyggeligt og man får hvert år snakket med dem man allerede kender i forvejen og får hilst på en masse nye ligesindede predatorfiskere. Danni og jeg glæder os allerede til næste år.