Hanna – Jolle i Esrum Sø

Esrum sø er Danmarks næststørste sø. Den har et overfladeareal på 17,3 km².

Største dybde er 22,3 meter. Med en gennemsnitsdybde på 13,5 meter, har søen et vandvolumen på 233 mill. m³, hvilket er Danmarks største. Esrum Sø´s fiskebestand består af søørred, ål, gedde, aborre, hork, brasen, skalle, suder og løje.

Blandt lystfiskere er søen specielt kendt for sine flotte gedder og store bestand af aborrer, også i den grove kaliber.

dscf0007kr
emil hejberg billeder edit-kv3
p8230080
IMG_2377

Der findes dog også en lille bestand af søørreder. Den hidtil største søørred blev fanget i 1996 var en hanfisk på 8,25 kg hvilket er danmarksrekord.

Husk at der i sydenden er et område med fiskeri forbudt. Billedet nedenfor er lånt af Lystfiskerforeningen. Dette skal naturligvis respekteres.

Foreningens Esrum Sø-jolle med navnet Hanna hører til blandt foreningens mest attraktive faciliteter. Foreningens medlemmer har i den nok søens mest veludstyrede Rudkøbingjolle til rådighed. Den er meget rummelig og er udstyret med en stor dam. Den ligger i Sørup Havn og har en 9,9 HK Mercurymotor,  hækmonteret 55 punds Minnkota elmotor og Garmin ekkolod med GPS og Topokort. Hertil har den 6 stangholdere samt beslag til montering af frontmonteret elmotor. Seneste opgradering inkluderer et stort 12 V AGM batteri placeret i stuverummet, så man ikke længere skal hente dette i Fiskehuset. Batteriet oplades automatisk af benzinmotoren under sejlads. Hertil er der i 2022 opgraderet med et sæt downriggere.

Du er meget velkommen til at booke Esrum Sø-jollen, såfremt du følger foreningens regler for lån af faciliteten. Dem kan du læse på de lukkede medlemssider, hvor du bl.a. kan læse om motorbetjening samt hvor skab med diverse udstyr og redningsveste findes.