Spænding til det sidste ved medekonkurrencen i De Gamle Lergrave

Medekonkurrencen igår i De Gamle Lergrave blev en fantastisk en af slagsen – ikke mindst hjulpet af et super vejr, stort fremmøde med 15 deltagere, hyggeligt samvær og spænding til det sidste om, hvem der skulle vinde konkurrencen.

Joachim Fabricius, der har været tovholder fra først til sidst, fortæller her om konkurrencen:

Lørdag den 27. juni var der lagt i ovnen til den største medekonkurrence – måske nogensinde – i foreningens historie. Der var dedikation over hele linjen – bl.a. fra Lars Romby Nielsen som havde taget overnatningen ved sø-bredden – og dermed kunne byde 2 gange Jens og Klaus velkommen, da de arriverede på tangen mellem søerne kl. 5.45 med alt deres udstyr.

Andre deltagere, heriblandt Claus Banholz, Kristoffer, Peter og Marius havde forfodret i olympiske proportioner på de respektive pladser i dagene op til konkurrencen. Jeg selv havde ligeledes været forbi aftenerne op til, for at smide lidt dåsemajs og kikærter i vandet.

Banen var kridtet op således, at juniorerne (Jens, Jens og Rasmus) fiskede favoritpladsen mod øen i Langesø, ung-seniorerne (Marius, Peter og Kristoffer) havde kapret Skydebanesøen, mens Thomas R., Claus B. og Niels H. indtog Svanesøen via pladserne på engen. På tangen sad Klaus V. ud mod øen i Svanesøen, mens Lars Romby blev holdt med selskab af juniorerne i Langesøs nordende. Grant havde placeret sig i skoven på østsiden i Langesø, mens undertegnede fiskede i den lille Smedegrav. Øvrige deltagere stødte til op ad dagen.

Konkurrencen startede kl. 6.00 og Thomas Ratzslaff var den første til at indrapportere en fin suder på 2,5 kilo fra hjørnet af Svanesøen (plads 20) bare to minutter inde i konkurrencen (øverste billede). Hertil nappede han på en kombination af majs og orm en hovsafisk i form af en fin gedde. Denne talte dog ikke med i konkurrencen.

Det tegnede altså godt!

Men så let skulle det ikke blive. Kristoffer og Peter fulgte trop med fine brasener fra Skydebanesøen, og jeg selv fik også en mindre brasen i Smedegraven.

Herefter døde fiskeriet ud på de fleste pladser. Sikkert på grund af varmen, der nåede op i nærheden af 30 grader. Juniorerne begyndte dog pludselig at fange sudere fra deres plads bag øen i Langesø.

Ihærdighed var, hvad der skulle til denne dag, og mens flere af os var hjemme og runde (læs: tage en lur) kørte Jenserne med klatten. Jeg selv vågnede til facebook-notifikationerne om at Jens Hansen nu både havde fanget to sudere, tre skaller og tre aborrer, stærkt forfulgt af Jens Thomsen, der ligeledes kunne skrive tre arter på scorekortet. Mere beskedent stod det til blandt de resterende deltagere, og i det usagte lå det efterhånden, at det her bare var en umulig dag.

I lang tid så det ud til at Jens Hansen ville løbe med sejren, men som eftermiddagen skred frem kom der efterhånden også gang i fiskeriet i min ende af søen, hvilket førte til en enkelt suder lige under to kilo, samt de tre obligatoriske aborrer og skaller til at fylde lidt point på scoren.

Generelt fisker De Gamle Lergrave bare bedst om aftenen, og denne aften var ingen undtagelse. Da klokken rundede 20 fik Peter, Marius og Kristoffer igen gang i Skydebanesøen, hvor et par fine sudere kom på land.

Jeg selv havde et skæbnesvangert kvarter i sydenden af Langesø, hvor jeg trip-trap-træsko landede to skaller >250 gram og en PR-brasen på 3,2 kilo.

Konkurrencen endte med at Kristoffer Kindberg snuppede en flot tredjeplads for en brasen på 2,54 kilo, en suder på 1,78 kilo og to skaller < 250 gram, hvilket indbragte 8 point. Jens Hansen blev nummer to med to sudere på henholdsvis 1,1 kilo og 1,9 kilo samt tre skaller og tre aborrer < 250 gram, hvilket indbragte 11 point sammenlagt. Undertegnede blev reddet af den korte hugperiode i Langesø mod slutningen af konkurrencen, og med i alt to brasen på henholdsvis 1,5 kilo og 3,2 kilo, en suder på 1,9 kilo, tre aborrer < 250 gram og to skaller > 250 gram og en enkelt under, blev det til 17 point og en solid førsteplads.

Der skal lyde en stor tak til alle der deltog – både dem der formåede at tilpasse det til en ellers travl lørdag med et par timer samt dem der kæmpede og fiskede i samtlige 17 timer. Og ikke mindst en stor tak til Vitalbaits og Sport Dres for de fine præmier.

VH

Joachim

På vegne af alle deltagere skal der sendes en kæmpe tak til Joachim – Det var vitterligt en yderst planlagt og velafviklet medekonkurrence inklusive live lodtrækningskonkurrence i foreningens lukkede Facebook gruppe om de 20 pladser.

Det store deltagerantal kan helt sikkert tilskrives det gode forarbejde samt virkelig aktiv markedsføring via Facebook-gruppen. Det fantastiske vejr hjalp nok også lidt på fremmødet. Det er helt sikkert, at vi afholder medekonkurrencen igen næste år, men måske skal den foregå lidt tidligere i juni eller slutningen af maj, da medefiskene her er noget nemmere, at få til at bide, og der er mindre grøde i vandet.