Fangstrapporter

Sandartbonanza på større vestsjællandsk sø

Når agnfiskene er fanget, vindudsigten er lovende og kalenderen tillader det, så kan en hverdagsaften også bruges til seriøst fiskeri. Det var præcis det Peter Møller, Jens Blom og undertegnede gjorde forleden, hvor vi havde sat hinanden stævne for at tage på sandartfiskeri på en større vestsjællandsk sø.

Vi mødtes ved søen sen eftermiddag, hvor en front fra sydvest indeholdende regn dog netop havde pisket vandet op med skumtoppe. Ikke den bedste indledning og man kan vel heller ikke beskylde DMI for at have ramt bulls eye i det meste af 1. halvår. Vores båd var en af de store glasfiberbåde fra LF, så vi kunne nok godt være taget afsted før, men der skulle gå næsten en time, før det var nogenlunde behageligt at sejle ud.

Sandarterne elsker hård bund og mine kilder havde samstemmende givet mig de samme meldinger om, hvor de kunne fanges. Med et drivanker ude og skallerne fisket henover bunden kunne det ikke gå galt. Det gav dog ikke rigtigt noget andet end et par mindre gedder i løbet af den første time. Problemet var, at vi trods drivanker drev for hurtigt ind mod land, så skallerne ikke fik tid til at arbejde længe nok på den rigtige dybde. Jens fik så den geniale idé, at bruge den hækmonterede og den frontmonterede elmotor samtidig, så vi kunne sejle og blive over den ønskede dybde på tværs af vinden. En metode jeg selv har anvendt på Esrum Sø efter grove aborrer.

Metoden krævede fuld koncentration i vinden, men det kunne lade sig gøre. Den første sandart i båden tilfaldt Jens, hvorefter både Peter og undertegnede fik hug på hug og kunne fighte sandarter i størrelse 2 kg plus minus 200 gram.

Aborrer og gedder blandede sig også og jeg kunne snuppe en fin 800 grams fisk, mens Peter fik en laang 5,5 kilos udleget gedde med et grumt hoved.

Sådan fortsatte det nogle timer med fisk i en jævn strøm, heriblandt også et par gange, hvor vi fightede fisk samtidig. Alt ialt blev det til 35 sandarter, 12 gedder og 3 aborrer. Største sandart på lige knap 3 kg stod Jens for, så han var vist godt tilfreds, da han her i juni allerede havde spenderet et par eller tre sandartløse aftener på Furesøen.