Kategorier
Fangstrapporter

Peter på laksetur til Umba

Hej alle,

Peter Lottrup, der er blandt foreningens skrappeste laksefiskere, sendte mig lige denne dugfriske beretning:

Hej Klaus

Jeg har herunder beskrevet vores tur til Umba 2015. Jeg rejste med fætter Jan. Jeg/vi skal snart af sted igen og fiske Umba. Måske denne beskrivelse kan inspirere andre til deltagelse.

Jan og jeg havde valgt uge 1 (første uge af juni) da det var her vi begge kunne tage fri. Vi blev inden afrejse advaret om, at vandstanden var ekstremt høj i Umba grundet meget sne og hurtig snesmeltning dette år, så vi havde forberedt os godt med de tunge skydehoveder. Det viste sig at være godt – for der var virkelig meget vand i elven. Mere om det senere….

Turen startede med, at vi mødte Orla Bertram Nielsen i lufthavnen som vi rejste derop med. Han er camp manager på stedet alle 3 uger af juni og hans selskab var en stor positiv oplevelse. Han har været ved Umba ca. 20 gange og kender stedet som sin egen bukselomme. I hans selskab fik vi en fantastisk intro til Umba. Det var Jans første laksetur og Orla var fantastisk til at give ham tips og gode råd. Jeg selv fik også en masse ny viden og inspiration.

Vi ankom til campen sent fredag. Vi vidste godt, at campen ved Umba er noget specielt.. og det er den virkelig! Super fed camp bygget i fuldtømmer lige ved Home Pool. Alene at bo på den camp var hele turen værd.
Vi oplevede en uge med høj service, god mad og søde mennesker.
Udover os 3 fiskede kun enkelte russere (en dag kom et hold på 8 mand med helikopter for at fiske én dag !)

Vores guide startede med at fortælle, at han ikke havde set så høj en vandstand ved denne årstid før. Med forventningen om et udfordrende fiskeri startede vi ugen med at rigge til med synk 5 skydehoveder, farverige rørfluer og indstillingen om, at der skulle fiskes igennem for at skabe resultater.
 Hertil kom, at vi måtte fiske lidt mere fra båd end forventet, da visse pools slet ikke kunne vadefiskes. Endelig måtte vi indstille os på, at fiskeri i Krivetz (øvre del af Umba) slet ikke kunne lade sig gøre. Det var vi kede af, da vi havde glædet os til dette fiskeri.

3-4 russere havde fisket elven ugen op til start og meldte om dårligt fiskeri. Der var stort set ikke fanget laks. For at gøre en lang historie kort, så fik vi dog skabt gode resultater ved at være fleksible, fiske igennem og have det rette grej i orden. Vi fandt laksen ved at fiske dybt og fangede 2-3 laks både på 1. 2. og 3. dag. Så var vi ligesom i gang….
Det var morgen og formiddag som fiskede bedst. Eftermiddagen virkede ikke for os. Aftenfiskeriet gav lidt fisk.

Allerede fra dag 1 oplevede vi, at vandstanden faldt med 5-7 cm pr. dag og fra ca. midten af ugen blev flere pools bedre ligesom vandet klarede op.
 Tirsdag formiddag oplevede vi – for første gang – springende laks som indikerede en opgang. Før frokost denne dag krogede jeg en god blankfisk ved Home pool som kæmpede godt, men desværre blev mistet.
 Efter frokost prøvede jeg et nyt spot på modsat side af elven og her krogede jeg en flot blank fisk på ca. 5 kilo. Sen aften skulle poolen have et forsøg igen og her fangede jeg en rigtig god blank fisk godt ude i Home pool. Den gav en super fight og blev landet efter ca. 20 minutter. 91 cm og anslået 7½ kilo.

Desværre var jeg alene ude at vadefiske på øen – så det er ikke verdens bedste foto af den fisk da der jo kun fiskes C&R – men en fed oplevelse. Denne dag fangede Jan også sin første laks – en flot fisk på 3-3½ kilo.

Dagen efter gav også en god fisk, idet jeg her fik kroget og landet en fin 6 kilos vinterfisk. Umba har et træk af store grumme laks, som trækker op i september/oktober og som først gyder efteråret efter. Selv når de fanges maj/juni er det flotte fisk (om end med en smule farve).

Fra torsdag var vandstanden faldet med godt 30 cm og her skiftede vi til Intermediate/synk I tips. Det er altså bare noget mere behageligt at fiske med. Denne dag fik jeg kroget en af de rigtigt store fisk på +10 kilo i Brad’s pool….. Desværre fik bæstet sprængt mit 0,37 forfang efter ca. 5 minutter.
Fed oplevelse, men ØV. Orla havde tidligere på turen givet udtryk for sin skepsis ved at bruge fluorcarbon forfang til laks og han fik desværre ret…
Så fik jeg lært lektien, at bruge en endnu stærkere forfangsspids på den hårde måde. Til gengæld fik jeg så kroget og landet en fin 87 cm fisk (ca. 6½ kilo) senere samme aften.

Sidste dag (fredag) skete der ikke en sk.. og her var eneste fangst en mindre 3 kilos fisk fra morgenstunden.

Konklusionen var/er, at Umba er en fantastisk elv at fiske. Naturen er fantastisk, elven varierende og der gemmer sig fisk i alle størrelser i dybet.
 Vi missede fiskeriet i Krivetz som oven i købet skulle være den bedste del af Umba. Vi var begge enige om, at vi snart skal afsted igen for at fiske denne del af elven. Prikken over i’et er, at man ved Umba også bor fantastisk….

Vi endte med 18 laks landet og en del flere kroget. Fordelingen var desværre lidt skæv med klart flest til mig selv. Det var Jans første ”større” laksetur og især de første dage missede han 5-6 gode hug ved at være for hurtig med modhugget ligesom hans grej ikke var helt optimalt sat op fra start. Umba er ikke en let elv at fiske og der stilles store krav til sidstnævnte. Til gengæld fik Jan en fantastisk intro til laksefiskeriet og fik vel lært på en uge, hvad man andre steder skal bruge 10 år på at lære.
 Jeg er ret sikker på, at han er frisk på en tur til igen snart!

Vi fiskede vel i snit 13-14 timer i døgnet og en samlet fangst af 18 laks skal naturligvis ses i dette lys. Men tænk at man kan fange 18 laks på en ”dårlig” uge i Umba!!!! Det vidner om kvaliteten af denne elv. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan fiskeriet er i en ”god” uge… Det må prøves.

Mvh

Peter Lottrup

Mange tak til Peter for en meget fin beretning. Man får virkelig lyst til at tage til Umba!

Undertegnede var der faktisk selv i 1992, hvor det – takket være Glasnost – Ruslands åbning mod Vesten, var blevet muligt, at fiske på Kola Halvøen for turister. Dengang var det Penguin Travel, der sendte os (Peter Silberg og undertegnede samt bl.a. Peter Norsker, der idag (- og dengang) sælger lækkert high end fluegrej) afsted for 6.995 kr. til Umba med fly, transport og fiskeri. Det kan vist ikke gøre det idag..