Fangstrapporter

Flere fine gedder fra bl.a. Esrum Sø

Hej alle

De gode fangster som Jens og jeg havde haft i sidste uge medførte, at vi lige måtte en tur til den halvstore sjællandske sø igen. Bevæbnet med lidt flere af de gode skaller, var vi klar kl. 8. Fiskeriet om formiddagen var ok, og vi fangede løbende gedder op til knap 5 kg. Desværre for os var vinden mod forventning frisk og ikke svag til jævn, som meteorologerne ellers havde lovet. Vinden gjorde fiskeriet udfordrende, men det gik trods alt ok at dørge med skallerne mod vinden. Så snart den kom fra siden eller bagfra var flådene svære at styre. Vi bestemte os derfor hurtigt for lidt mere stationært fiskeri og der var spot lock-funktionen på den frontmonterede elmotor perfekt. Dette fiskeri gav Jens gedder op til 5,3 kg.

, mens jeg selv snuppede en håndfuld og min hidtil største fra søen på 6,65 kg.

Ved det stationære fiskeri prøvede jeg også lidt med spinnestangen og det gav 3 sandarter op til 1,5 kg (fredet i maj) og en del aborrer op til 400 g. Efter kl. 14 døde fiskeriet og det blev kun til et par småfisk mere inden vi stoppede fiskeriet ved 18-tiden og trillede hjemad mod Nordsjælland igen. Samlet fangst for dagen beløb sig til 16 gedder og de førnævnte sandarter og aborrer.

1. juni havde jeg egentlig booket til en premiere sandarttur på Furesøen, men da jeg ikke havde haft tid til at fange agnskaller, blev turen droppet. I stedet lokkede jeg Jens med på Esrum Sø, hvor vi i foreningens båd ville dørge med kunstagn på en kort tur. Vi var klar i Sørup Havn kl. 8 og kl. lidt i 9 påbegyndte vi fiskeriet på hjørnet ved Kobæk Vig. Efter en tur rundt langs skrænten nåede vi nordsiden, hvor vi kender et par gode knolde. På en af disse knolde var der omsider bud efter min gummiagn fisket efter en sideplaner og en fight kunne begynde.  Efter noget tovtrækkeri og et par store slag med hovedet i overfladen nåede gedden tættere på båden, hvor Jens kunne nette den i andet forsøg. Årets hidtil største var en realitet og efter en hurtig måling til 108 cm og vejning til 9,1 kg var den klar til et par hurtige billeder.

Foreningens båd har heldigvis en kæmpe dam, der egner sig perfekt til at få fisk gjort klar til genudsætning, så efter et kort ophold i denne, var gedden klar. Vi stoppede fiskeriet allerede kl. 13, men der havde ærligt talt heller ikke været meget gang i den. Turen gav således kun en enkelt 2-kilos gedde mere i båden, men den store gedde gjorde jo, at vi ikke kunne klage. Herudover havde jeg et par følgere på jerk-stangen, som dog ikke ville lege med. Vi talte i havnen med et par andre gutter fra Helsingør foreningen, og de havde lige som os haft en tur med en enkelt god fisk (8 kg) og så ellers ikke andet.