Kategorier
Fangstrapporter

Svenske laks og danske gedder

Hej alle

Jeg har modtaget en rapport fra Jens, der sammen med makkeren Frank, var på en trollingtur til farvandet ud for Ystad, Sverige.

Jens skriver:

Fredag morgen tidligt ud, kun 20 minutters sejltur til 40 meteren. Dejligt!

På grund af en ekstra motor på båden (ekstra sikkerhed) skal fisk helst landes til bagbord side (makkerens side) og Franks downriggerstænger skal derfor væk hver gang, der er fisk. Vi oplever et fantastisk fiskeri og mens Frank for 5. gang er ved at sætte sine downriggerstænger igen efter endnu en laks i båden, kommer der hug igen. Han udbryder spontant og grinende, at “Hold kæft! Jeg kan sgu ikke engang nå at sætte stængerne før end, der er fisk igen”. Status for fredagen er 11 kontakter med laks, heraf 8 i båden, 2 genudsat og en mistet. De to største laks fangede jeg, og de var på 9,9 og 6,5 kg.

Lørdag morgen igen tidligt ud (vi stod op kl. 5.00). Jeg var egentlig mæt, da jeg havde rigeligt med laks i køletasken, men Frank savnede en god laks, så vi aftalte en kort tur til kl. 12.00. Der gik lidt tid før vi fik kontakt, men så gik det igen hurtigt. Jeg fik 2 fisk, hvoraf 1 blev genudsat, og den anden måtte beholdes, da den var for hårdt kroget. Frank fik en fin fisk på 6,8 kg, og så var han også mæt. Det var dog svært at tage sig sammen til at gå i havn i det fine vejr, så vi fiskede videre en time endnu. I denne time havde vi yderligere to kontakter, som dog ikke blev hængende. Herefter blev vi enige om, at det må være fint og listede i havn og kørte hjem.

Mvh

Jens

Undertegnede har også været ude et par gange i den seneste uge. Den ene gang alene til en skovsø, hvor et par timers fiskeri med et par bundstænger, små boillies og en sparsom fodring gav 4 sudere på op til 2,45 kg. Turen var lidt et forsøg på at finde ud af om de er gydetunge i øjeblikket – og det var de, så jeg skal nok ud et par gange mere i løbet af de næste uger. Målet er en PR (+3,375 kg).

Anden Pinsedag, dvs. igår mandag den 20. maj, var dagen, hvor Jens og jeg skulle forsøge os med en af de større sjællandske søer. En tur til søen i slutningen af marts var blevet aflyst på grund af is, så nu var vi godt tændte, da vejrudsigten lovede svag vind og dejligt vejr. Søen har ry som et godt geddevand og vi, dvs. mest Jens, havde forinden skaffet fine agnskaller op til ca. 500 g, primært fra De Gamle Lergrave. Vi mødtes hos Jens kl. 5.00 og kl. 7.30 var vi igang på vandet med sideplanere i hver side, to flåd bag båden samt to bundstænger.

Min sideplaner startede efter 5 minutter med at gå skævt, hvorefter jeg tog den ind til tjek. Idet jeg løfter den op ad vandet lyder et stort plask ved båden. En pæn gedde har taget skallen (over 5 meter vand), hvilket bliver lidt dramatisk, da linen er blevet snoet og naturligvis også lige har nået at vikle sig om topøjet et par gange. Med hjælp fra Jens får jeg linen fri og kan nå at løsne bremsen, da gedden opdager bedraget og sætter i et hurtigt udløb. Heldigvis er der nu styr på det og første gedde kommer i båden. Et foto, en hurtig vejning til 6,4 kg samt en rolig genudsætning og så var dagen ligesom igang.

Det blev til mange flere gedder i løbet af dagen, heraf mange 3-5 kilos og Jens får da også snuppet en flot tegnet gedde på 5,4 kg. som sin største. De store gedder udeblev denne (første) gang, men vi tror på det, så de skal nok komme. Om ikke før, så til vinter (november – marts), hvor vi før – i andre større søer – har oplevet et godt fiskeri.

Alt ialt en super tur, der først stoppede ved 18-tiden, da vi var løbet tør for skaller.