Medekonkurrencen 2024

Foreningens årlige medekonkurrence i De Gamle Lergrave blev afholdt i weekenden, og der blev i den grad fisket igennem af de mange deltagere.

Joachim Fabricius var igen tovholder og han har traditonen tro leveret et fyldigt referat:

Medekonkurrence i gudevejr

Hold da fest for en velsignet medeweekend vi netop har lagt bag os.

Med heroisk indsats fra både unge, gamle og os midt i mellem. Efter en lille føler rundt om søen søndag, var det min klare fornemmelse, at der var blevet hygget igennem i alle afkroge af søen. Og nu, hvor medekonkurrencen i sin nuværende form er ved at blive en fast tradition, var det fedt at se, hvordan venskaber skabt ved tidligere konkurrencer har fået lov at udvikle sig, og danne grobund for hyggelige sociale lejre rundt om søen.

Da jeg for små fem år siden overtog konkurrencestyringen, var vi en håndfuld deltagere, der fiskede fra klokken 06 om morgenen til 23 om aftenen. Dette blev efterfølgende udvidet til startfløjt klokken 04 om morgenen. Derefter blev det til en overnatningsbegivenhed, og i år blev der fisket dobbelt overnatning med start fredag aften og slut søndag middag. 12 fiskere fiskede begge overnatninger, mens 18 fiskere overnattede rundt om søen den sidste nat. Det må vist siges at være et mere end godkendt engagement.

Kort fortalt var vi delt op i fire områder, da konkurrencen startede fredag aften. Peter og Marius i position ud for øen i Langesø, undertegnede midt på tangen mellem de store søer flankeret af Emil Hejberg og hans søn Otto i Svanesøen, og Emil Hansson og Baldur i Langesø. Alle havde baitet op i dagene op til – og rygterne om en massiv præmiesum var løbet som en steppebrand mellem deltagerne. Alt blev sat ind for at vinde!

På tangen mellem Skydebanesøen og Svanesøen havde Niels Holler, Jonas Anbo og Pierre Deleuran en fælles lejr med stængerne fordelt i de to nævnte søer.

Sidst men ikke mindst havde vi “De gamle mænds plads” med den forsvarende mester Peter Møller og formanden Klaus Vestergaard i egen høje person.

Alle lå vi tæt nok på hinanden til at kunne følge med, hvis man spidsede ører, men med hygge og grin til langt ud på natten, blev det via Facebookgruppen, at stillingen kunne følges.

Og her var Marius bare hurtig fra start. Inden midnat havde han taget de første store brasener over 4 kilo og et par sudere, hvormed han var kilometer i front før vi andre dårligt havde lagt stænger ud.

I vores social-camp var der tryk på. De to Emilers tålmodighed og stresstærskler blev mildest talt sat på prøve med to oplagte sønner, Otto og Baldur, der ligesom undertegnede var ved at være godt sultne efter boller i karry, da klokken rundede 23, og vi fortsat ikke havde haft tid til at lave mad.

Da vi endelig var kommet på plads og Emil Hansson skulle til at sætte tænderne i den første mundfuld gik den ene bidmelder selvfølgelig, og kort efter lå den første store brasen i nettet.

På modsatte bred fik Peter og Klaus prikket hul på suderfiskeriet, og dermed kørte konkurrencen med rekordfart.

Da vi sagde godnat til hinanden ved 02 tiden, havde Emil Hansson fået de to første brasen over 4 kilo, og var dermed lige i hælene på Marius. For mit eget vedkommende forløb natten skræmmende roligt – ikke et eneste bip på melderne.

Heldigvis fik jeg indhentet lidt lørdag formiddag med et par brasen op til 5,8 kilo fra Svanesøen.

Generelt havde det været en rolig nat rundt om søen – Klaus og Peter havde fået en enkelt suder på engen, og Peter Fog en suder og en brasen ved siden af Marius.

Overskriften for dette års konkurrence må siges at være de mange store brasen, der blev hevet op af Langesø. Ingen fisk under 4 kilo men heller ingen fisk over 5. Altså en homogen brasenflok som vokser lige så stille. Det er ikke mange år siden, at de fleste brasen i Langesø var mellem 3-4 kilo, så det vidner om at fiskene langsomt skyder i vejret. Spændende hvordan det ser ud om et par år.

Til gengæld var der i den grad fravær af de store sudere. Jonas Anbo og Pierre havde succes i Svane- og Skydebanesøen med en håndfuld fisk mellem 1,5 og små 3 kilo i løbet af lørdagen, hvilket Jonas toppede med en flot fisk på 3,2 kg om søndagen, hvilket også var ny PR.

Niels Holler fik også en enkelt suder og undgik dermed en nultur.

Men tilbage til lørdag. I løbet af dagen ankom Asbjørn og hans søn Carl med kammerat til søen, ligesom Zlatan og hans søn Konrad gjorde deres entré.

På vores plads var det Emil Hejberg og hans søn Otto, der stjal fokus, da de efter et par fine sudere under de 3 kilo, om eftermiddagen kunne nette en kongefisk på 3.550 gram.

En super fisk fed med rogn, hvilket tyder på, at man måske stadig lige kan nå det, hvis man skal have en stor gydeklar suder. Otto var mand for netningen, der gik meget fint.

Lørdag aften var det Emil Hansson, der havde tur i den med brasenstangen, der begyndte at kaste en lind strøm af fisk af sig, til stor glæde for drengene, der deltog muntert på de mange billeder.

Bemærk i øvrigt billederne af Emil Hansson gennem konkurrencen. Undervejs skiftede han look fra helt almindelig murer i civil, over til Kvistgårds pendant til Doctor Livingstone, og sidste dag tilbage i fleecetrøje og nordmandsoutfittet. Så var der os andre, der bar den samme T-shirt hele vejen igennem..

Inden den sidste nat lørdag til søndag lå Marius klart i front med 23 point fordelt på to brasen, tre sudere og en lille ål, efterfulgt af Emil Hansson med 19 point for 3 brasen og en enkelt suder. På tredjepladsen var der tæt løb mellem Emil Hejberg og undertegnede, førstnævnte med 12 point for tre sudere og sidstnævnte med 10 point på to brasen.

Dette regnskab blev vendt på hovedet i løbet af natten hvor Emil Hansson fik fyldt sit suderkort op, mens undertegnede fik endnu en brasen over 4,5 kilo. Rundt om Svanesøen blev der rapporteret om enkelte sudere, mens Carl, hans kammerat og Asbjørn stemplede ind med konkurrencens eneste skalle på 250 gram.

Zlatan og Konrad fik en fredelig nat, men med hygge og skumfiduser. Også hos Peter og Marius var der helt stille, og op ad formiddagen var der ikke de store ændringer i stillingen, hvormed stillingen klokken 12 søndag kunne gøres op til:

1. Plads til Hansson og Baldur med fuld plade, 3 brasen og 3 sudere

2. Plads Marius med 3 sudere, 2 brasen og en lille ål.

3. Plads til undertegnede med 3 brasen.

Når vi så lige fjerner fokus fra konkurrenceaspektet – så hold op, hvor var det en hyggelig weekend. Alle fik på den ene eller anden måde en på opleveren, og der blev grinet højlydt rundt om søerne.

Som arrangør siger jeg bare tak for denne gang – Jeg ser frem til næste års medekonkurrence.

Tusind tak for en super medekonkurrence med god stemning (tak til alle) og præmier – godt arrangeret Joachim – Flot iøvrigt at stort set alle pladser leverede fisk – enten den ene dag/nat og/eller den anden dag/nat. Vi ses igen næste år.