Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Ørredudsætning i Nivåen

I tirsdags blev der udsat tusindvis af ørreder i Nivåen. Rune Hylby fra “Den sjællandske grusbande” og Linda Bollerup fra Fyns Laksefisk samt et par hjælpere stod for effektiv udsætning.

Fra vores forening hjalp Frans Sønafpreben Carsten Ryby og Henrik Tønnesen med udsætningen. En stor tak til dem samt alle andre der kiggede forbi og ikke mindst dem, der har taget Smoltvagter via Smoltvagt-appen og været på plads ved åen på selve udsætningsdagen og de følgende dage. Det drejer sig om Henrik (tirsdag), Jens, Michael, Frank, Henrik (onsdag) og Alvin, Thomas & Torben (torsdag) samt Frank fredag morgen. Vi fik ved fælles hjælp således besat 9 af 12 Smoltvagter, hvilket jeg synes er ganske flot når nu udsætningen skete en tirsdag aften og ikke op til en weekend.

At der er et behov er indiskutabelt. Thomas fortalte om sin vagt, at der ved hans ankomst torsdag eftermiddag til udløbet lettede 5 hejrer og 12-15 skarv. Et voldsomt antal fugle på ganske få kvm.

Har du tid og lyst er du mere end velkommen til at slå et smut forbi udløbet i Øresund, så vi kan få skræmt flere måger, skarver og hejrer væk fra åen. Det vil alt andet lige øge sandsynligheden for at nogle af ørrederne overlever og bliver til store flotte havørreder.