Havørred fra alujolle

Årets første tur efter havørred fra alujolle blev en realitet i fredags, hvor Frederik Hansen, en gammel fiskeven, fik mig lokket med, selvom jeg egentlig allerede var igang med en tur fra kysten i waders nord for Rungsted.

Vi mødtes ved slæbestedet i Køge Havn, hvorefter turen gik til strækket syd for udløbet af Tryggevælde Å, hvor der skulle fiskes. Som de fleste ved er der herfra kilometer af fiskevand ned mod Stevns, som i sig selv er et stort havørredrevir. Frederik fik her en fin havørred på 60 cm. En fisk som vi er ret sikre på, var den selvsamme, som 5-10 minutter før havde fulgt efter mit blink indtil jollen.

Jeg snuppede lidt senere en på 50 cm (billede øverst) i samme område. Vi fik ikke mere her, så efter at Thomas Ringstrøm (en anden gammel fiskeven) var kommet ombord, sejlede vi længere sydpå. Vi fandt efter noget tid fisk på et spot, men dem vi alle tre fik på krogen, genudsatte sig selv, inden de ellers skulle have været en tur i nettet. Heldigvis var der ikke tale om præmiefisk, men 1-2 kilos havørreder, der må fanges næste gang vi er afsted.