Burhøns

Stormen sidste fredag havde konsekvenser for mange. Således er der undsluppet op til 50.000 regnbueørreder i 0,5-4 kilos klassen fra havbruget ved Bogø, hvor flere bure gik i stykker. Flere af vore medlemmer har været afsted for at hjælpe med at fjerne dem. En af dem er Peter Kirkby.

Peter beretter:

Fik 6 undslupne regnbuer på sydsiden af Knudshoved Odde idag. Ovenstående var den mindste men første. De største var lige under de 4 kilo. Det var små stimer og enkeltfisk, der trak langs kysten og fluen skulle gerne præsenteres lige foran dem. I løbet af dagen var der ret mange folk forbi og prøve lykken, men med varierende held.

Anyways nu er tippet givet videre hvis nogen får lyst til at forsøge sig på de sydsjællandske kyster.

Mange tak til Peter for rapporten. Jeg kan kun opfordre andre til også at komme afsted, så vi kan få reduceret de negative konsekvenser for de naturligt forekommende fisk. De undslupne regnbuer er faunaforurening, da de bl.a. trækker op i åerne og spiser havørredyngel og rogn.

Hele Sjællands sydkyst fra Knudshoved i vest til Kalvehave i øst er værd at besøge for der suser fiskene rundt i flokke og man kan ofte se dem. Søg vand med god sigt – der er der bedst chance.