Geddekonkurrencen 2023

Geddekonkurrencen blev afviklet idag, og endnu engang bød den på fine fangster og god stemning. Joachim Fabricius, der var tovholder på konkurrencen, var ubeskeden nok til at vinde, men mere herom nedenfor.

Joachim skriver:

Modsat de to forudgående konkurrencer mødtes vi i år 06:45 i sydenden af Langesø til en basse og en kop kaffe. Da undertegnede parkerede sin bil stod både Peter, Marius, Frank Rosengaard,  Emil H og Baldur klar i de spæde stråler af majsol. Kort efter ankom Emil Hejberg, Klaus og Ivan, efterfulgt af Malte, Troels og Ole samt Lars Romby. Det var altså en fin morgenfrisk forsamling, der alle var klar på at give den gas til dagens fiskeri, hvor Jens Hansen, Sean, Zlatan og Emils søn Otto stødte til senere.

Altså et kanon fremmøde med 17 fiskere på denne maj-søndag, hvor vejret virkelig viste sig fra sin gode side.

Da klokken slog 7 fordelte vi os ud på pladserne. Marius og Peter kaprede tangen mellem Svanesøen og Langesø, mens 2 x Emil, Baldur og undertegnede indtog engen. Den øvrige fiskerskare bevægede sig mere frit rundt mellem søerne, hvorfor det var godt med foreningens Facebook-gruppe som omdrejningspunkt for stillingen og ikke mindst spændingen!

Peter og Marius rapporterede de første fangster. Et par mindre gedder mellem 65-70 cm, men nok til at indtage 1. og 2. plads for en stund og skyde konkurrencen i gang.

Faktisk lykkedes det Peter at lande hele 6 gedder under konkurrencen, og under præmieoverrækkelsen lod han det da heller ikke gå ubemærket hen, hvem der ville have vundet, hvis det var flest fisk.

Et par timer inde i dysten meldte Emil Hejberg ind med en flot gedde på 82 cm fra engen i Svanesø der dermed overtog føringen.

Samme Emil fik senere endnu en fin gedde på 71 cm.

For en stund døde fiskeriet lidt ud, og for undertegnede ophobede frustrationerne sig efterhånden over ikke at have fanget noget. Men ved 10-tiden skete der endelig noget. Desværre så jeg ikke flåddet gå under – men pludseligt var det væk. Herefter forløb nervepirrende 30 sekunder før modhugget solidt resulterede i en fuldt flexet klinge. Endelig var der fisk, og den føltes tung! En langsom sej indspinning med tunge rusk kulminerede i en nervepirrende afslutning, hvor jeg først mistede fisken ud af nettet mens den ene trekrog sad og dinglede i maskerne, efterfulgt af et super udløb. Emil Hansson havde heldigvis hørt mine bønner, og kom løbende med et større net, og et lettelsens suk kunne høres da fisken endelig var på land.

90 cm og en stærkt proportioneret fisk med masser af mad i maven og bredde over nakken. Lige nok til at tage førstepladsen.

For undertegnede skete der desværre ikke mere – andet end jeg kort efter kunne høre en tunet knallert i det fjerne. Kort efter mødte synet af en søvnig teenager mig – nærmere bestemt de to tidligere års vinder = Jens Hansen, som kom brummende med en grejboks og en stang mellem benene, med gashåndtaget i bund. Som han kom susende der med morgenhår klokken halv 11, kan det jo undre, hvordan han er lykkes med at tage sejren i konkurrencen to år i streg. Ikke desto mindre havde den biologiske vækstspurt passificeret ham en smule dette år, til vores andres held. I hvert fald blev det ikke til nogen gedder for Jens, men hyggeligt var det at få selskab.

I den anden ende af konkurrencen var Sean og Zlatan kommet i gang, og makkerparret lykkedes i de sidste timer af konkurrencen med at nette 4 gedder op til 78 cm.

Næsten alle fik fisk denne dag. Malte, Troels og Ole rapporterede om en enkelt gedde på 65 cm, mens Lars Romby fik en i de sidste minutter efter at have bommet et par stykker i løbet af dagen. Formanden fik også et par fisk, bl.a. en på 70 cm, hvilket var nok til at sikre en 5. plads.

Samlet set endte præmiepodiet således da klokken slog 14:

1. Joachim Fabricius, Gedde 90cm (1 gedde i alt)
  2. Emil Hejberg, Gedde 82cm (2 gedder i alt)
  3. Sean/Zlatan, Gedde 78 cm (4 gedder i alt)
  4. Peter F, Gedde 70 cm (6 gedder i alt)
  5. Klaus V, Gedde 70 cm (2 gedder i alt)

Slutteligt skal der endnu en gang lyde tak til foreningen, Forst & Jagthuset i Lyngby samt Thor Bisbjerg for fine præmier. Forst & Jagthuset laver en grejaften senere på sæsonen, hvor der vil være 20% på alt. De ser vi frem til.

Af kommende arrangementer kan nævnes Medekonkurrencen, som bliver afholdt i weekenden 17.-18. juni. Mere info om tilmeldning og pladsvalg følger, men sæt gerne kryds i kalenderen, enten den ene, anden eller begge dage. Vi håber endnu engang at kunne arrangere fællesspisning – denne gang forud for konkurrencen om lørdagen. Og igen vil der være flotte præmier!

Til slut er der bare at sige tak for en hyggelig dag samt god ro og orden! // Joachim

Stort tillykke med fangsten af den fine gedde og førstepladsen. Det var en virkelig godt arrangeret konkurrence, som havde alt der skal til for at den vil blive husket.

I tillæg til ovenstående kan tilføjes, at Frank Rosengaard og Ivan vandt affaldsindsamlingskonkurrencen, og de kunne derfor begge tage velfortjente gavekort med hjem. Det var en god fornemmelse at få ryddet op i De Gamle Lergrave.