Medekonkurrencen 2022

Foreningens årlige medekonkurrence i De Gamle Lergrave blev afholdt igår, og der blev i den grad fisket igennem af de mange deltagere. Flotte store medefisk blev der heldigvis også fanget.

Joachim Fabricius var igen tovholder og han har traditonen tro leveret et fyldigt referat:

Medekonkurrencen 2022 er vel overstået efter en begivenhedsrig dag, hvor fiskeriet nåede sit toppunkt i morgentimerne, og ellers var noget skuffende resten af dagen og aftenen tilmed.

Godt selskab og tårnhøjt engagement gik vi heldigvis ikke ned på. Fra kampstart klokken 04:00 (det almindelige dødelige måske vil betegne som ”midt om natten”) stillede ni af de i alt 14 deltagere, hvilket må siges at være dedikation af bedste skuffe til sådan en konkurrence.

På tangen mellem søerne startede Niels Godsk fra plads 5 i Svanesøen, Jens Hansen fra plads 4, Niels Holler fra plads 3 Lange sø og undertegnede på plads 21 i Svane sø. På tangen mellem Skydebanesøen og Svanesøen stod Emil og sønnen Baldur klar, ved siden af Zlatan bedre kendt som foreningens Tarzan (der senere fik assistance af Sean). Alle tre fiskede ud i Svanesøen, mens Marius og Peter (nu døbt Mede-Pede) fiskede ud mod Skydebanesøen.

Der var  god action fra start af: Ikke mange minutter inde i konkurrencen meldte Zlatan ind med et dobbeltrun (to bidmeldere der går på samme tid), hvilket resulterede i to sudere, hvoraf den ene var en kleppert på 3,51 kilo! Så var standarden ligesom lagt.

I modsatte ende af søerne fandt Jens og undertegnede medestængerne frem på plads 2 i Lange sø. Det lykkedes os at lukrere lidt på formandens sene entré denne dag, og undertegnede kunne efter lidt anstrengelse lande en brasen på 3,9 kilo, ved siden af en stærkt frustreret Jens Hansen, der ikke kunne få sit flåd til at fungere.

Just efter dette meldte Mede-Pede aka. Peter Fogh ind med både brasen på 3,0 kilo og suder på 1,8 kilo fra Skydebanesøen, efterfulgt af Marius med en suder på 2,6 kilo.

Da Emil Hansson kort efter landede en suder på 3,125 kilo begyndte det efterhånden at smage lidt af en rigtig konkurrence.

Morgentimerne gik og fangsterne blev meldt ind i følgende kronologi: Peter skalle på 300 gram, Zlatan suder på 2,89 kilo, Peter suder 2,14 kilo, Marius suder 1,5 kilo, Peter ål på 210 gram, Emil suder 3,0 kilo og Peter med suder på 2,08 kilo.

Dermed havde Peter Fogh sikret sig en solid førsteplads efter det tidlige morgenfiskeri, med sine fire forskellige tilmeldte arter: Suder, Brasen, Skalle og Ål.

I den anden ende af søen var der fuldkomment dødt. Kortvarigt blev tørken afbrudt da Niels Godsk op af formiddagen fik en suder på 2,15 kilo, men derudover var fiskeriet bare svært.

Selv formanden, der ved syvtiden meldte sin ankomst ved favoritpladsen (Plads 2 i Langesø), havde svært ved at få fiskeriet til at køre. Dog blev det til et par fine skaller op til 530 gram, hvilket måske ikke lyder af meget, men faktisk er flotte fisk for Lergravene, og nok til at det sikrede ham i alt 5 point til konkurrencen.

I nordenden af Lange Sø fik vi op ad formiddagen selskab af Asbjørn og sønnen Karl, der placerede sig på plads 1. Denne viste sig desværre fra sin nærige side, og kastede ikke en eneste fisk af sig. Det var i øvrigt undertegnede der anbefalede dem den plads, og der må jeg jo bare lægge mig fladt ned og undskylde for det ”gode” råd.

Fiskeriet døde fuldkommen ud op af formiddagen, men heldigvis kunne Emil og Baldur løfte optimismen lidt med en sublim brasen på ligeud 5 kilo (billede øverst i artiklen), hvormed makkerparret tog føringen over Peter kort før frokosttid.

En enkelt suder på 1,7 kilo blev det til for Marius om eftermiddagen, og Asbjørn og Karl fik en aborre på land inden de vendte retur mod hjemstavnen.

Klokken 17 mødtes alle deltagerne på midten af tangen, hvor verdens bedste brugsuddeler Claus Banholtz (og her skal der lyde en stor tak til Claus og Ørholm Brugs) havde medbragt udsøgt forplejning til de efterhånden trætte deltagere her 13 timer inde i konkurrencen.

To der formåede at holde niveauet hele vejen gennem konkurrencen, var dog Sean og Baldur, der også efter aftensmaden gav den gas med både fiskeri, fældebygning (OBS: pas på når i bevæger jeg ud på tangen næste gang, man ved aldrig hvad de to krudtugler har fundet på) og ellers bare konstant sørgede for at holde Peter, Marius, Zlatan og Emil på dupperne.

Billedet nedenfor er fra Langesø, hvor det sidste lys var meget smukt.

Derudover var aftenen ellers en noget action-fattig affære. Dagen inden havde Langesø summet af liv med store bobbleskyer, springende fisk og gyngende åkander, men nu var den fuldkommen livløs. I Skydebanen lykkedes det Marius at få en ål på 270 gram, mens Emil cementerede sin føring med en suder på 1,6 kilo. Peter og Zlatan lukkede ballet med henholdsvis sudere på 2,53 og 2,71 kilo, hvilket pyntede på pointtavlen, men for Peters vedkommende lige akkurat ikke nok til at udligne Emil og Baldur, som løb med sejren.

Stillingen blev således at Emil og Baldur sluttede på 18 point, Peter med 17 Point, Zlatan og Sean med 13 point, Marius med 11 point, Klaus med 5 point, Joachim med 4 point og Niels Godsk med 3 point. Blandt de ihærdige men dog pointløse var Jens Hansen, Niels Holler, Claus Banholtz (der lovligt undskyldt først mødte sent efter arbejde) Asbjørn og Karl.

Tillykke til de tre vindere der efter 19 timers fiskeri kunne hjembringe flotte præmier fra VitalBaits, Forst og Jagthuset i Lyngby og SportDres.

Til slut er der bare at sige tak for god ro og orden – ser frem til endnu en konkurrence næste år med forhåbentligt samme gode energi, dedikation og social samvær.

K&B Joachim

Herligt at konkurrencen også i år gik så godt, hvilket ikke mindst kan tilskrives Joachims arbejde. Planlægning betyder virkelig meget og Joachims indsats før, under og efter konkurrencen var i særklasse. Det hjælper også at de mange deltagere gik til den med den rigtige indstilling og at vejret var rigtig fint. Der bliver ifølge Joachim helt sikkert afholdt medekonkurrence igen næste år i juni måned i De Gamle Lergrave.