Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Affaldsindsamling langs Usserød Å

Vi har som en fast tradition i foreningen foretaget frivillig affaldsindsamling de seneste mange år langs Usserød Å og Nivåen. I de seneste tre år har konceptet været lidt anderledes, idet der via projekt “Ren natur”, ejet og ledet af “Hold Danmark rent”, bliver overført en sum penge til foreningens konto, når/hvis affaldsindsamlingen er vel overstået. Sponsorerne bag er McDonalds, Spar, Danske Bank og Westwind. Et sådant win-win tilbud kunne vi naturligvis ikke sige nej tak til, og vi fik det derfor arrangeret, så det kunne afvikles i formiddags. Vi endte med at blive 10 deltagere og en hund, der faktisk også var meget god til at samle affald.

Alt forløb planmæssigt og vi fik indsamlet henkastet affald langs stierne og affald, der lå i selve Usserød Å og langs bredden. Der var lidt mindre affald end tidligere år, men det er fortsat utroligt, hvad folk kan finde på at smide i naturen.

Der var ikke så mange fisk på strækket, men de kommer nu altid først senere på sommeren i forbindelse med regnskyl. Jeg så en enkelt mindre bækørred og en skrubbe (!) samt fiskeyngel flere steder. Se evt. om du kan spotte skrubben på billedet nedenfor.

Vandet var meget klart og vandføringen var også ganske fin for årstiden.

En stor tak til alle deltagere for indsatsen, der har medført en renere natur og at foreningen nu får overført penge til flere arrangementer eller faciliteter.