Karusser fra Tryggevælde Å

Joachim Fabricius og undertegnede har været på tur sammen efter karusser med fint resultat – især set i lyset af, at det var første gang vi forsøgte os med målrettet fiskeri ved Tryggevælde Å.

Joachim beretter:

Så har Team Specimen været ude igen, og denne gang var der succes med det målrettede fiskeri. Dagens fiskevand var Tryggevælde Å, hvor vi længe havde snakket om at forsøge os med karussefiskeriet. Det blev en yderst vellykket tur – Klaus fik dagens største karusse på 950 gram og 34 cm, mens jeg toppede dagen med en fisk på 890 gram og 33 cm.

Flotte højryggede strømvandskarusser – så bliver det vist ikke mere forsommeragtigt. Inden det hele lyder som den rene badeferie, skal det lige siges, at vi i den grad kæmpede med konstante vindkast og periodevise byger som gjorde flådfiskeri mod modsatte bred bøvlet. Udover karusserne blev det også til et par skaller og brasen. Karusserne tilmeldes årets fisker konkurrencen.

Tak for en hyggelig tur. Sjovt at få støvet matchgrejet af og få nogle fine karusser. Jeg havde næsten glemt, hvordan det var, da det nok er 35 år siden, at jeg gav den gas i bl.a. Springdammen i Hørsholm, hvor det dengang var muligt at fange karusser på den gode side af 1,5 kg, heraf enkelte op til 2,3 kg. De fleste af disse specimenkarusser døde desværre – mig bekendt ved en bundvending. Hørsholm & Omegns Lystfiskerforening har fiskeretten i Springdammen idag, og hvem ved om der måske stadig er nogle af de store tilbage..