Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Havørredjagt med lygte på torsdag den 22. november kl. 19.30

Så er det på torsdag den 22. november kl. 19.30, at du skal med, hvis du har lyst til med lygte at se hvor de store havørreder opholder sig på foreningens stræk af åen. Tag gummistøvler på og tag om muligt en kraftig lygte med, så vil du få et syn du nok ikke glemmer foreløbigt. Nedenstående vilde billede er taget af Martin Kielland i Esrum Å, men det er som bekendt den samme havørredstamme vi har i Nive Å-systemet, da vi får leveret ørreder derfra.

Christian Lohmann, der kender åen som sin egen bukselomme, vil guide og stå for arrangementet, der starter ved Fiskehuset, Byvejen 10 i Nivå. Tilmelding ikke nødvendig.

At der er fisk i åen i øjeblikket, hvor fredningen er startet, vidner en beretning fra Hans om, der lige tog en tur sidste dag af sæsonen. Hans skriver:

Hej Klaus
Jeg havde en afslutning på sæsonen, jeg sent glemmer. En 80+ på Usserød Å-strækket hvor der var lavt vand. Den var kørt træt, men mit net ikke var ikke langt nok. Så ned af skrænten mellem træerne, for så at finde ud af at damen ikke var helt træt. Den tog et gevaldigt udløb ned over to gydebanker. Nu havde jeg set at den nærmest var udleget, grå med spor af legen. Men vade ned over de to gydebanker. Nej. Så til en tilskuers overraskelse, gav jeg line, og damen svømmede fri. Han stod med mobilen og ville filme. Tror ikke han var klar over, at så store fisk svømmer i åen. Han mente den var en meter og vejede mindst 6 kg. Ja ja. Havde yderligere to pænt store fisk kortvarigt på. Så en herlig afslutning på sæsonen, trods meget lavvande.
Fra kirken til Kokkedal, er der slået græs langs åen. Så nemt at gå en tur og se hvordan de har gang i gydningen. Har talt med flere hundeluftere, der har set der er gang i åen.
Og så har jeg desværre lige fået meldinger om et par østeuropæere, der tyvfiskede ved jernbanebroen, her til morgen.

Hans

Tak til Hans for historien. Ærgerligt at den store røg af, men en oplevelse må man sige, at det var. På Hanses opfordring gik jeg idag en tur fra Nivå Kirke og op til Kokkedal sammen med fruen og hunden, og han havde ret. Der står fisk flere steder. På samme tur mødte jeg et tidligere medlem af foreningen, der kunne berette, at han i formiddag havde mødt et par østeuropæere på strækket nedenfor Skovengen i Kokkedal, hvor de havde fanget flere havørreder med net, som de havde i store poser. Vort tidligere medlem prøvede at forklare dem det ulovlige i deres forehavende, men de trak “jeg ikke forstå kortet”. Det er i den grad belastende at høre om, og jeg håber, at det bliver meldt til politiet. Alternativt kontakt undertegnede, der vil sørge for at vi får sendt en “delegation” fra foreningen afsted, så vi kan få dem stoppet.