Bækørredjagt endte med en regnbue

Undertegnede var idag en tur til Vestsjælland inviteret af Erik Walter Nielsen, der har adgang til et lille lækkert stræk af Lindes å. Jeg var der også i efteråret sammen med Erik, hvor udbyttet blev en håndfuld mindre bækørreder og en pæn farvet havørredhan. Denne gang var håbet en XL bækørred, da Erik tidligere har snuppet et par af de rigtig pæne, dvs. +50 cm! Vandstanden var dog meget lav idag, og det var i det hele taget svært at finde dybe partier i den lille å. Det lykkedes dog for os, at fange et par mindre bækørreder samt en fed regnbue på 62 cm og 3,3 kg.

Fiskeriet er et udpræget snigerfiskeri, hvor man bl.a. finder små spots, går ned i knæ og lader sin wobler glide ned med strømmen og fisker under udhængende trærødder eller lignende.

Det er det helt lette UL-grej der skal til. Eriks stang har kastevægt 1-7 gram, mens den jeg løber rundt med har kastevægt 2-11 gram. Bemærk iøvrigt også åens bredde på billedet nedenfor på et sted, hvor en af bækørrederne kastede sig grådigt over wobleren..

En stor tak til Erik for gæstfrihed og hyggeligt selskab i det fantastiske vejr. XL bækørreden tager vi en anden gang, hvor der er mere vand i åen.