Svært fiskeri ved Dansk Brakvands Cup 2017

Zlatan og undertegnede deltog sammen i Dansk Brakvands Cup 2017. Vi vidste bl.a. fra min deltagelse sidste år og rapporter op til konkurrencen, at det ville blive svært, men at det blev så svært, havde vi alligevel ikke forventet. Det lykkedes os dog – modsat de fleste andre bådteams, hvoraf mange hører til blandt Danmarks mest hardcore og dygtige geddefiskere – begge at lande gedder. Zlatans gedde på 83 cm (billede nedenfor) var stor nok til at give en flot 14. plads, mens min egen på knap 75 cm ikke var stor til at komme i top 20. Min gedde valgte iøvrigt at genudsætte sig selv efter afkrogning, idet den utroligt nok og ved en vild kraftanstrengelse lykkedes med at springe op af landingsnettet, med os begge som måbende tilskuere. Nu kom det ikke til at betyde noget, men det havde jo nok været en anelse ærgerligt, hvis det var det, der havde betydet at vores team havde bommet førstepræmien for de 3 største gedder i båden på 15.000 kr.

Zlatan har skrevet en lille rapport fra turen:

Netop hjemvendt fra en super fed brakvands cup sammen med Klaus, hvor vi begge fik gedder i båden. I forhold til Noret, så fisker området udenfor Noret SLET ikke i nærheden ligeså godt, så der skulle kæmpes for fiskene.

Der var tilmeldt 115 både, hvor hver båd havde mindst 2 fiskere i. Alt i ialt ca. 280 deltagere. Langt de fleste var hardcore geddefiskere, men på trods af det, blev der indrapporteret under 50 fisk på to dages fiskeri! Så med 2 gedder i Obelix gjorde vi det markant bedre end gennemsnittet.

Vi fik fisket fra 7.30 til 16.00 lørdag og 7.30 til 14.00 søndag. Vi gik så meget til den, at vi begge måtte køre på en 2 x ipren og 2 x panodilkur, så både ryg og skuldre kunne holde til det. Det var også meget få og korte pauser, vi tog på båden. Desuden var vejret slemt om lørdagen med vind af kulingstyrke, hvilket bestemt ikke gjorde fiskeriet nemmere. Det blæste faktisk så meget, at vi om lørdagen fik brugt 2 af de store AGM-batterier til den frontmonterede el-motor.

Undertegnede fik en fisk efter 2,5 times fiskeri lørdag. Fisken tog en 13 cm 4-play wobler fisket over ca. 40 cm vand. Efter en vild fight med flere udløb og fisken fri af vandet, blev den nettet og målt til 83 cm. Det lyder formentlig ikke af meget, men under de forhold, så var det en fisk, der snildt kunne have været med i en top 5, så glæden var stor. Vi fik dog intet resten af dagen.

Søndag startede med en god gang regn, men heldigvis ingen vind. Vi havde havblik til sidst – virkelig rart! Klaus fik en fisk kort inden slutfløjtet. Fisken blev nettet og afkroget samt holdt under vand i nettet, mens vi gjorde måtte, målebånd og andet klar. Da gedden skulle op af nettet, kom brakvandsgenet op i den, og så var den pludselig flyvende og….. væk. Den hoppede sku ud af nettet lige imellem hænderne på os. Det havde en søgedde aldrig kunnet gøre. Vi skønnede fiskens størrelse til max. 75 cm, så “heldigvis” ikke en præmiefisk, men med tanke på, at kun en anden ud af 115 både fik gedde søndag, så var det godt fisket.

Fiskeriet foregik over 30-50 cm vand, hvilket stillede lidt krav til udstyret. Obelix (foreningens jolle) samt den frontmonterede elmotor (også foreningens) gjorde arbejdet rigtig godt, og vi sejlede uden problemer rundt de steder, som mange andre ikke havde en chance for at nå.

Alt i alt et super fedt arrangement, som jeg håber, andre også vil melde sig til næste år – herunder også juniorerne, idet præmierne også her er store!

Største gedde fanget til DBC 2017: 95 cm.
Bonusfisk: Aborre på 2,2 kg fanget af en dygtig junior!!!

Vh

Zlatan

Mange tak til Zlatan for beretning og for at han ville tage med mig til DBC 2017. Det var et vellykket og godt arrangement, hvor der også var gode muligheder for at møde andre ligesindede og mon ikke, at vi også forsøger at tilmelde os som Team Predator til DBC 2018. Måske er der endda andre fra foreningen, som også kunne have mod på at deltage.