Laksefisketur til Lagan

Foreningens ubestridte Lagan-ekspert Mogens Marcus Mentz har traditionen tro været afsted igen i år. Det blev til laks, men det holdt hårdt.

Mogens skriver (sakset fra foreningens lukkede Facebook gruppe):

Hjemme igen efter 12 dage ved Lagan i Halland, Sverige.
Problemet i Lagan er i år, at der er for lidt vand – det har stort set ikke regnet siden starten af juni. Derfor er der ikke så meget vand i depoterne at lukke ud til fiskere og fisk. Det har betydet, at vi kun har kunnet fiske 3-3½ time om dagen og med meget moderat strøm og vandstand. Så havde vi nogle dage i sidste uge med kraftig vestenvind – det gav høj vandstand, men strømmen er begrænset. I denne uge har vi mest haft østenvind – det giver lav vandstand og rimelig strøm, men fiskene er ikke meget for at gå op i det lave vand – og de, der er der, står og trykker sig uden synderlig lyst til at bide. De sendte også nogle dage lidt vand ud om aftenen. I sidste uge var jeg der og kunne begynde at fiske 18.30, men 19.00 var det ret mørkt, og 19.30 var det så mørkt, at man ikke kunne se noget. I denne uge sluttede fiskeriet kl. 19, derfor kunne man reelt ikke fiske de aftener, hvor der var åbent for vandet nogle timer. Lørdag og søndag blev der ikke lukket vand ud, så det var fridage for yderligere sightseeing. Men tænk torsdag fik vi 4 timers fiskeri fra 8-12. Forskellen på vandstanden ved vestenvind og østenvind var 50-60 cm – det er meget. Dette betyder alt i alt, at der slet ikke er fanget så mange fisk, som der ville være normalt i denne periode.
Men bortset fra alle disse fortrædeligheder, har det trods alt været dejligt at være ved fiskevandet og nyde naturen og tale med de mennesker, som jeg har lært at kende gennem de 6 år, hvor jeg er kommer ved Lagan.
De første 8 fiskedage havde jeg muligvis et hug, men ikke mere. Torsdag kastede jeg nogle gange med blink, mens jeg ventede på at strømmen blev stærk nok til at jeg kunne skifte til spinflue. Jeg skiftede og kastede ud, og så kom der en svensker, som altid snakker meget. Så vi snakkede, da jeg mærkede, at min stang blev levende. Så fik jeg en kæmpelaks op – 63 cm og 2 kg. Det er langt den mindste jeg har fanget endnu, men det var en laks. Den er alt for lang til at kunne være på billedet:-)

Mogens

Mange tak for rapporten og tillykke med fangsten. Ihærdighede belønnes, selvom det vist var noget sværere end normalt.