Fangstrapporter

Laks fra Mørrum og artsfiskeri på Øresund

Hej alle

I den forløbne weekend var jeg på den årlige hygge-/fisketur til Mørrum. Vi var 9 mand afsted og boede sædvanen tro på Hotel Walhalla. Morgen- og aftenfiskeriet er normalt det bedste, og det var da også lørdag morgen, at en irriteret laks angreb min spinner tæt op ad en stor sten i en strømrende. Efter en fight, der var noget mere rolig end jeg tidligere har oplevet, kunne Peter Lottrup sikkert lande den.

Efter en måling til 82 cm og et par hurtige trofæbilleder kunne hunlaksen frisk og frejdig svømme videre. Den har vel vejet i niveauet 6 kg.

Min teori er, at den relativt rolige fight skyldes, at den var kroget i både over- og undermund, så den ikke kunne bruge gællerne optimalt.

Et par timer senere noget længere nedstrøms fik jeg igen et godt hug af en fisk i nogenlunde samme størrelse og efter en langt mere normal fight med flere udløb og spring slog den sig af krogen. Pokkers – men på grund af morgenens laks på land gik det jo nok. Vi skulle fiske mange flere timer, så mon ikke, at vi ville opleve mere action.

Det gjorde vi bare ikke og selvom vi var 8 mand, der fiskede igennem i to dage, blev det kun til førnævnte laks, en mindre laks på knap 3 kg til Jacob Rønnow samt en stribe mindre gedder og aborrer. Trods dette tager vi naturligvis til Mørrum igen til næste år – for 12. gang med denne flok. Udover hyggen med de andre fiskevenner er det altid en fantastisk naturoplevelse og chancen for det store hug er hele tiden til stede.

Ask har også sendt en fangstberetning:

Hej Klaus,

Var et ganske kort smut ude i Zimba i onsdags. DMI havde lovet 5 m/s men den kom fra øst, og havde gjort det i nogle dage, så det var lidt øv vejr. Vi kæmpede os op på disken, men fik det ikke til at spille i bølgerne… 6 fisk, med skrubbe på 600 gram og rødspætte på 400 gram som bedste fisk på de 45 minutter vi fiskede

Jens Blom har også været afsted, hvilket gav nedenstående rapport:

Hej Klaus,

Jeg var på Øresund i går, lørdag og fangede en del arter :). Af disse vil jeg gerne tilmelde nedenstående til Årets fisker-konkurrencen:

Sild: 0,240 kg

Ising: 0,280 kg

Makrel: 1,140 kg

Plus en ny foreningsrekord, nemlig en knurhane på 0,360 kg og 36 cm.

Jens

Tak til begge for rapporter og billeder. Sjovt iøvrigt med knurhanen, der vist ikke er hverdagskost!