Fangstrapporter

Øresundstur med torsk, havørred og alarm samt medetur med gang i matchstangen

Der har i de sidste 14 dage samlet sig et par rapporter i inboxen, som nu omsider kan publiceres (min computer har været kapret af min datter til en skoleopgave). Den første rapport er fra Mikkel Helms:

Hej Klaus,

Jeg var ude med foreningens båd Zimba onsdag den 5. juni med en kollega. Vi trollede fra havnen kl. 6 med kurs mod Ven og ude omkring 8 – 10 m vand fik vi hurtigt 4 – 5 torsk. Vi havde planlagt at forsøge, at pirkefiske på nogen vrag, som vi havde fået positioner på, men da GPS-en var til reparation (det havde jeg ikke lige set, da jeg bookede båden) måtte vi revurdere den plan. Vi søgte i stedet efter buler ude øst for Ven og fandt også nogle kæmpe buler på ca. 20 m vand, hvilket er ca. 50 meter fra land her. Det viste sig dog at være baby sej og baby torsk, så det blev vi hurtigt trætte af. Vi besluttede derfor at lade pirkene ligge og sejlede ned mod Stengrunden. Da vi var ude øst for Ven, kom der temperaturalarm på motoren, hvilket jeg også oplevede sidste år. Carsten har sagt, at det er en computerfejl og da der var en kølevandsstråle og vi ikke havde sejlet stærkt, var jeg ikke bekymret for, at motoren skulle være blevet for varm. Jeg prøvede at slukke motoren og lade den være slukket et par minutter og så tænde den igen og sejle raskt væk. Det trick virkede sidste år og efter at have prøvet et par gange, så virkede det sørme også denne gang, så den forfærdelige hylealarm forsvandt. Så det råd kan hermed videregives til andre brugere, hvis de oplever noget lignende. På Stengrunden tog vi en runde sydpå på 5 – 12 m vand. Her fik vi en havørred på ca. 1,5kg, 6 hornsvin og nogle torsk op til 4,2 kg. Vi sejlede ind kl. 14. Så alt i alt en en fin tur, hvor vi havde 7 torsk med hjem op til 4,2 kg, 6 hornsvin og en havørred på ca. 1,5kg.

Mvh

Mikkel

Mange tak til Mikkel for rapporten og tippet omkring temperaturalarm på Zimba er hermed også givet videre.

Jens Blom har også været ude at fiske. Denne gang i ferskvand:

Hej Klaus,

Fredag aften den 7. juni tog jeg ud til en lokal sø for primært at fange skaller til sandartfiskeri. Da jeg havde fanget 20 – 25 skaller gik jeg over til at fiske suder for resten af aftenen. Det gik fint, idet jeg startede med at fange en hybrid, dvs. en mellemting mellem en karusse og en skælkarpe på 4,7 kg. Fighten var dog noget skuffende. Suderfiskeriet gik også fint, idet jeg fangede 5 stk. og ligeldes fik en PR suder på 2,850 kg – 55 cm. Den valgte at hugge på min lette matchstang, så det blev en super fight med flere nervepirrende minutter i nærkamp med en busk langs bredden.

Jens Blom

Også tak til Jens for rapporten og stort tillykke med både hybriden og PR-suderen. Mht. førstnævnte så er det nu tredie gang i løbet af 3 år at den – efter min ringe viden om vandet – igen er blevet fanget. Igen et levende bevis på at genudsætning nytter!

Undertegnede har selv været på et par ture i lergravene, bl.a. sammen med Jens Blom. Her er det blevet til mange sudere op til 2,25 kg samt en stribe mellemstore brasen op til 2,4 kg. Vandet syder og bobler når fiskene lusker rundt efter forfoderet og der er dømt sikker underholdning, når man kroger dem på let matchgrej. Både flåd- og bundfiskeri giver fisk.

Jeg var idag på Esrum Sø for at se om der efter sidste succestur skulle være flere store hugvillige gedder derude i det dejlige vejr. Kun en enkelt 3-kilos og en spottet pæn karpe i overfladen (!) blev det til. Man må jo nok erkende, at det havde været lidt bedre med gode agnskaller i stedet for de kunstagn, som jeg dørgede rundt med. Næste gang jeg skal derud, bliver det efter aborrer og så bliver det først senere på sommeren, når mågesjov kan opleves på nærmeste hold.