Fangstrapporter

Stor spejlkarpe samt suderaction i morgengryet

Så kom der lige endnu en fangstrapport fra Claus Banholtz,

Hej Klaus

Er lige vendt hjem efter en aftentur efter karper. Jeg har i et par dage gået og fodret en sø op og i aften skulle den endelig fiskes. I de sidste solstråler skreg min Delkim (bidmelder red.) afsted og efter en god fight kunne jeg lande en flot og velvoksen spejlkarpe på 12,4 kg

Claus Banholtz

PS: Mon ikke der kommer en rapport mere i løbet af ugen, nu hvor min fodring stadig kører:-)

Stort tillykke til Claus med spejlkarpen, der nu fører i kategorien og som samtidig gør, at Claus puster Joachim i nakken i Årets fisker-konkurrencen.

Jeg selv har også godt gang i medefiskeriet i øjeblikket og var lørdag morgen stået tidligt op (kl. 3.30!), da jeg gerne ville nyde det gode vejr og ikke mindst overliste et par sudere.

Bundstængerne blev placeret med majs i den anden ende og der var hug fra første færd. Desværre var det kun skaller, der nåede at bide på, så efter den første håndfuld af disse, skiftede jeg til boillies. Dette hjalp, idet skallehuggene nu planmæssigt udeblev.

Jeg fik smidt lidt mere foder ud og det virkede efter hensigten, idet de karakteristiske suderbobler begyndte at vise sig. Pludselig kunne jeg på linen se, at der var bud efter min boillie, der fiskede tættest op ad sivene. I næste sekund tog fanden ved bidmelderen og linen forsvandt i et langt udløb. Fat i stangen og den herlige fornemmelse af fast fisk var der med det samme. En god fight begyndte og jeg var sikker på, at denne fisk måtte være årets hidtil største suder. Desværre for mig borede fisken sig ind under et træ og den sad urokkeligt fast. Hvad gør man så, når nu en potentiel rekordfisk sidder fast få meter fra en? Jeg betænkte mig ikke længe, idet søen ikke er så dyb og blødbundet, så det gør noget. Jeg satte derfor stangen i stangholderen med baitrunnerfunktionen på og fik tøjet af i et rask tempo. Jeg var nu klar til at hoppe i suppen, men lige i sekundet før jeg gjorde det, begyndte linen at løbe afsted og fisken var ude i det frie vand. Jeg fik den efter en fin fight i pandenettet. Den blev vejet til 2,55 kg og fotograferet (med mig stadig i underbukser:-), hvorefter den pænt blev genudsat – nu en oplevelse rigere.

Det var ingen rekordfisk, men dog årets indtil videre største og med den mest spændende fight. Efter denne suder var det som om, at der virkelig kom gang i søens andre sudere, idet jeg fik 8 de næste par timer, med største på 2,35 kg. Alle taget på boillies.

Bonusinfo:

På opfordring fra et par af de trofaste læsere af foreningens hjemmeside hermed min “hemmelige” opskrift på foder, som jeg har anvendt de seneste 10 år.

Rasp 47 %

Kagemel 12 %

Cobramelasse 23 %

Polentamajs 5 %

Majsmel/Maizena 5 %

Hampemel 8 %

Alle ingredienser kan fås hos en af foreningens hovedsponsorer, nemlig Sportdres, men sikkert også hos mange andre grejpushere. Det er en relativt billig blanding til suder og andre større fredsfisk. Det eneste man skal passe på, når det bliver blandet op, er, at det bliver ordentligt blandet og at der ikke er klumper af cobramelasse. Når der skal vand i foderet kan det godt betale sig at vådte det op i god tid, sådan at det kan få lov at trække en ½ times tid. Foderblandingen booster jeg nogen gange med særligt foder målrettet suder (tench) eller brasen (bream) afhængigt af, hvad jeg går efter. Dette kan også fås i Sportdres.