Fangstrapporter

Laks og cowboybukser fra Lagan samt flere karper

Så har jeg lige fået et par dugfriske fangstmeldinger fra NÅL-medlemmer.

Fra Mogens Mentz lyder følgende:

Hej Klaus

Jeg har været i Laholm for at fiske i Lagan. Jeg ankom eftermiddag den 16. juni og sluttede fiskeriet 21. juni.
Fredag den 17. juni om eftermiddagen kastede jeg en 45 grams Hansen Namsos, forsølvet, ud og gav line, så den kunne komme nær bunden. Da jeg strammede op, sad blinket bare fast. jeg kunne ikke trække det fri og det hjalp heller ikke at rykke det fri. Det sad bare fast. Så viklede jeg linen 2 gange om armen og gik baglæns. Det gav sig lidt, men sad helt fast. Så prøvede jeg påny at vikle linen om armen og trak i en anden retning, hvor jeg kunne komme lidt længere tilbage. Lige pludselig kom der tre kraftige ryk i stangen – og jeg viklede hurtigt min arm fri. Blinket strøg bare tungt og dybt ca. 75 meter nedstrøms, hvor det stoppede. Så kunne jeg langsomt trække det ind indtil det stoppede ud for mig. Nu bevægede det sig ud mod midten af strømmen, hvorefter jeg igen kunne trække det ind. Så ville det ikke røre sig mere. Jeg lagde derfor pres på, for at få det op over en stenskrænt ca. 4 meter ude i vandet. Det gik – men langsomt. Så pludselig eksploderede det hele – en stor laks strøg op lige under overfladen, hvor den slog hoved og hale hurtigt fra side til side i en stor kaskade af vand. Så strøg den ned og ud igen. Jeg fik den tilbage og prøvede igen at få den over skrænten – igen en eksplosion og samme vandpantomine ca. 5 meter fra mig. Så strøg den mod bunden igen – og væk var den. Min 15 kg. fletline var skåret rent over – formentlig på en skarp kant på en sten.
Jeg er ret sikker på, at blinket må være faldet lige ned i munden på laksen, for der var ingen form for hug. Fantastisk, at en sådan fisk kan stå så fast og urokkelig, at jeg var sikker på, at det var bundbid. Hvor stor var den så – ja mindst 10 kg.  Den var stor og stærk.
Lørdag 18. juni fik jeg igen et solidt bundbid – men denne gang fulgte et par cowboybukser med op, da jeg fik trukket dem fri. De indeholdt 3 rørfluer med tilhørende lodder samt en spinner. Desværre var de meget for små til mig.
Så endelig i dag tirsdag 21. juni fik jeg en flidspræmie – en laks på 4,3 kg og 75 cm – på land.
Mogens Marcus Mentz
Stort tillykke til Mogens herfra og godt med en medrivende fortælling. Jeg har selv oplevet det samme ved Mørrum, hvor blinket havde fejlkroget en gigantisk laks i rygfinnen. Så har man ikke de bedste odds. Iøvrigt har jeg nu fra flere uafhængige kilder hørt at Lagan fisker rigtig godt i øjeblikket – se eksempelvis hjemmesiden for Værløse Fiskeklub.
Endnu en rapport er kommet fra Claus Banholtz, der på et karpesats i weekenden snuppede 4 spejlkarper på henholdsvis 8,6, 5,8, 5,5 og 5,3 kg. Alle fisk snuppet på CCMoore, Live System Strawberry, som ifølge Claus er en super boilie til fiskeri hele året.
Jeg selv tog en morgentur til lergravene i weekenden, hvor det lykkedes mig at fange mere end 25 sudere. Den største var på 2,2 kg, og alle fisk var super underholdning på matchstangen. På vejen tilbage til bådpladsen ankrede jeg op ved et sivbælte for at tage et par kast med en stor jerkbait i håbet om, at der trods de hårde vintre alligevel var en stor gedde, der skulle have overlevet. Det var der, idet en gedde på 5-6 kg luskede efter min agn, dog uden at tage den. Glædeligt trods alt, at der er enkelte gedder med størrelse på tilbage. Ankeret sad iøvrigt urokkeligt fast, hvorfor jeg var nødt til at klippe tovet. Heldigt, at jeg havde husket saksen, ellers var det mig der havde været lænket midt ude på søen uden de store muligheder for at blive hjulpet. Jeg skaffer et nyt snarest muligt.