Predator Cup 2021

I weekenden var Peter Kirkby og undertegnede til Predator Cup, der er Danmarks største fiskekonkurrence, hvor man jagter gedde, aborre og sandart. Ca. 250 deltagere fordelt på 85 bådteams var tilmeldt og lørdag skulle der fiskes på Silkeborgsøerne, mens Skanderborg Sø søndag dannede ramme om konkurrencens sidste dag.

Det var anden gang jeg deltog i konkurrencen, der bliver styret top professionelt af Effektlageret i Horsens og dygtige folk fra Silkeborg Fiskeriforening og Skanderborg Lystfiskerforening. Sidste gang jeg deltog i 2019 sammen med Mads Jyde blev det til en 7. plads ud af 75 bådteams, og målsætningen denne gang var at opnå samme eller en lidt bedre placering. Peter og jeg vidste dog godt, at der skulle kæmpes for det.

Konkurrencen er med de mange deltagende teams vel det tætteste man kan komme på et uofficielt danmarksmesterskab i søfiskeri og mange deltagere er karakteriseret ved at være ultra skarpe predatorfiskere med toptrimmede både og udstyr.

Aborrer og sandarters længde skal ganges med 2 i det spændende pointsystem, mens gedders længde i centimeter er det antal point man får. Hvert team kan max. tilmelde 3 gedder, 3 aborrer og 1 sandart pr. konkurrencedag, og det er så teamets placering på hver af de to konkurrencedage, der afgør hvem der samlet skal vinde. Dvs. en nulbon på første konkurrencedag for et team er reelt ensbetydende med, at det er umuligt at vinde hele konkurrencen, uanset hvor mange point der bliver hentet hjem på konkurrencens sidste dag

Lørdagen gik dog over al forventning for os, da vi endte på en delt 1. plads godt hjulpet af, at jeg fangede konkurrencedagens eneste sandart – ovenikøbet i den tunge kaliber.

Søndag på Skanderborg Sø var hektisk, da vi jo pr. definition skulle stramme os an for at forsvare lørdagens placering. Vi kæmpede det meste af formiddagen med for små aborrer (under 25 cm), der ikke talte med, men efter et antal pladsskifter lykkedes det at få hul på bylden med et par fine gedder og de 3 aborrer på kortet. Peter viste her styrke, idet han snuppede 2 af de 3 største aborrer, som vi tilmeldte.

Lidt ærgerligt blæste det op søndag eftermiddag, hvilket gjorde vertikalfiskeriet svært, og vi fik aldrig den 3. og sidste gedde eller en sandart på scorekortet. Fangsterne rakte dog til en 13. plads om søndagen, hvilket dermed førte til, at vi sammenlagt endte på 5. pladsen. Et i vore egne øjne absolut godkendt resultat, med tanke på, at vi var på udebane.

Vores bedste fangster inkluderede aborre på 38 cm, gedde 86 cm og en sandart på 86 cm. Sidstnævnte blev sammen med en anden deltagers sandart – også på 86 cm – konkurrencens største.

En stor tak til arrangører og sponsorer af konkurrencen. Det er virkelig et fedt og veltilrettelagt arrangement. Også en stor tak til Kinetic Fishing, der havde sørget for at Peter og jeg i Team Predator ikke gik ned på beklædning og fiskegrej.