Fin vandføring i åen giver fisk

Den fine vandføring i åsystemet har medført, at en del medlemmer og dagkortfiskere har oplevet et godt fiskeri i både Nivåen og Usserød Å efter fredningens ophør.

Blandt dem, der har været forbi med det lette spinnegrej er bl.a. Alfred Bencke, der om nogen har godt styr på de store havørreder. En tur i starten af marts gav således en stor fisk på 77 cm, der efter en hurtig afkrogning og et billede svømmede lystigt videre. Med stor sandsynlighed vil den inden for de næste uger trække ud i Øresund, hvor den vil æde sig fed og blive blank igen, hvorefter den til efteråret forhåbentlig vil trække op i åen igen for at yngle senere på vinteren.

Joachim Fabricius har også været på spil ved åen, hvilket ikke var en dårlig idé, da han på en kort tur snuppede en havørred på 78 cm.

Havørreden fightede ifølge Joachim sublimt på hans lette 6 fods Daiwa Ninja stang, som han iøvrigt vandt til forrige å-konkurrence.

Fiskeriet har så vidt jeg er orienteret i år budt på flere blanke eller næsten blanke havørreder end vi har set tidligere år. Om det har noget at gøre med den gode vandføring vides ikke. En af dem, der har fået blanke havørreder er Morten Skovmose, der også er blandt dem, der har godt styr på, hvor havørrederne kan fanges i åen. Havørreden på billedet nedenunder blev fanget på en lille flydende wobler. En agn der er virkelig effektiv, da den bl.a. kan fiske under udhængende væltede træer , hvor andre agn kommer til kort.

Zlatan Delic har også været ved åen, hvor det blev til en næsten blank havørred på 50. cm. Den tog naturligvis (fristes man til at skrive) en flydende wobler fisket nedstrøms.

Stort tillykke med fangsterne. Godt iøvrigt at se at medlemmer og dagkortfiskere, der fanger noget, også har tilmeldt dem via “Fangstjournalen” på vores hjemmeside (forsiden) eller via appen. Under “Medlemssiderne”, der alene er tilgængelig for medlemmer, kan man se alle tilmeldte fangster, og det er vist tydeligt at det er en god start på året vi har haft.