Multefeber – Ny officiel All Tackle DK-rekord

Efter seriøse rygter om at der var set en flok multer i lokalområdet fik jeg naturligvis også multefeber, da multen står temmelig højt på min ønskeliste når det gælder saltvandsfisk.

Jeg var først afsted med det matchgrej og brød, som gav mig multer i “gamle dage”. Det gav dog ingenting andet end en undermålshavørred (!). Så skiftede jeg metode, som jeg blev tippet til af Asbjørn Aaresøn fra foreningen. Det gav efter nogle timer dagen efter pote i form at et knaldhårdt hug efterfulgt af en god fight i forhold til sin størrelse på 45 cm og 945 gram. Glæden var derfor ekstra stor, da den endelig kunne landes i nettet.

Fisken er ifølge Henrik Carl fra Rekordudvalget, som jeg iøvrigt meget ærefuldt netop selv er blevet medlem af, en tyndlæbet multe, og altså ikke en af de normale tyklæbede multer, der kan blive betydeligt større. Han opfordrede mig derfor til at tilmelde den som ny dansk rekord, da den ikke tidligere har været tilmeldt og derfor bliver en helt ny kategori.

Den tyndlæbede multe er i skrivende stund fortsat uofficiel danmarksrekord, men vil med stor sandsynlighed blive slået inden så længe. Jeg har efterfølgende været forbi spottet nogle gange i håb om at fange et større eksemplar, men de har glimret ved deres fravær. Det er åbenbart en fiskeart, der kun lige er forbi på træk, hvorfor man derfor skal kende sin besøgstid, hvis man vil gøre sig forhåbninger om fangst.

OPDATERING

På mødet i Rekordudvalget den 30. august blev det afgjort at den anerkendes som ny officiel dansk All Tackle rekord. Samtidig blev den også en længderekord. Rekordlisten kan ses her: