Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Smoltvagterne på plads langs åen

Lørdag den 9. april blev der sat 25.000 små ørreder ud i Nivåen. Rune Hylby fra “Den sjællandske grusbande” og Linda Bollerup fra Fyns Laksefisk samt et par hjælpere stod for effektiv udsætning.

En flok medlemmer var forbi for at se om alt gik som det skulle. Det gjorde det heldigvis og første smoltvagt blev taget af Torben Kaas, der også fik taget et par billeder af selve udsætningen.

I dagene efter udsætningen var der flere medlemmer, der tog smoltvagter, og dermed forhindrede primært hejrer og skarv i at komme til fadet. Blandt disse var Malte Hansen og Frank Rosengaard, der endda fik tid til at snuppe et par billeder.

Malte skrev:

Smuk aften som smoltvagt med stærk hjælp til at spotte og holde skarv, måger og hejrer på afstand. Og et fantastisk sted at nyde aftensmaden som kæresten leverede.

Frank skrev dagen efter:

3 timer i regnvejr på smoltvagt og så en fyraftenstur i de sidste/første solskinstimer binder ligesom dagen sammen. Knæk og bræk derude!

Det må vist siges at være god karma for indsatsen:-)

Den årlige ørredudsætning finansieres af fisketegnsmidlerne, så man kan sige, at vi får lidt for vore egne penge, når vi om et par år kan genfange ørrederne i åen og ved kysten. Godt initiativ med smoltvagtappen. Tusind tak for frivillig hjælp med at værne om de små ørreder. Skal du alligevel ud at gå en tur, så vil det fortsat være en god idé at slå et smut forbi Nivåen, da det skræmmer fuglene væk.