Dunderhug i dybet

Torskene er som bekendt fredet indtil 1. april så hvad gør man så, når man er turbådsskipper. Ja, man arrangerer da en tur målrettet langer. Asbjørn Aaresøn, der har en vis mængde saltvand i blodet, kunne ikke modstå fristelsen og tog ud med Jaws. Det skulle han ikke komme til at fortryde.

Asbjørn beretter:

Lige siden jeg som knægt blev hevet med på Sundet til bulefiskeri i de vilde 80-ere, har Øresund haft en mytisk tiltrækningskraft på mig. Mindre mytisk blev det heller ikke, da jeg fik læsefærdighed og kunne “ dykke” ned i Jens Ploug Hansens legendariske bøger om havfiskeri med fangster som netop var gjort på Sundet.

Siden hen er Øresund jo blegnet lidt, men fascinationen er stadig intakt ikke mindst med de store tuns tilbagevenden. Der kan heldigvis stadig gøres spændende fangster.

Jeg erindrer ikke, at jeg skulle have fanget en lange før, så da der kom et godt tilbud fra NÅL-medlem Nis Lauterbach, en af foreningens andre brave havfiskere, var jeg ikke sen til at springe med på muligheden for et møde med en ny spændende art. Det skulle prøves.

Vi stævnede ud med det gode skib Jaws fra Helsingør Nordhavn, og kort tid efter var vi på den første plads. Der gik ikke lang tid før vores bundtakler agnet med makrelfileter drønede mod bunden. Der var dog ikke bid i de første par drev, men pludselig var der fast fisk i stævnen. En pæn lange på knap 2 kg kom indenbords. Så var vi i gang…troede vi. De næste 3 timer måtte vi kigge langt i dybet uden held.

Efter de obligatoriske kogte pølser i kabyssen var vi dog klar til en ny indsats. Og det hjalp.

Pludselig krøllede min lille 60 grams havstang sammen og der var fuld flex på klingen. En god fisk havde taget agnen! Efter lidt tid måtte den dog give sig, og et sug gik gennem besætningen, da uhyret gled mod overfladen. Skipper mente dog lige, at jeg skulle have lidt ekstra spænding, da han valgte at gaffe den i det yderste af dens venstre øjenlåg, hvilket heller ikke var holdbart, da den kom fri af vandet. Klogt nok havde han dog bedt mig løsne min bøjle, så langen klarede faldet fra bådsiden uden at falde af. Vi kunne dermed få langen om bord i god ro og mag i andet forsøg. Nu kunne jublen få frit løb, og min nye bedste ven fra dybet og jeg måtte stille op til vejning (4,8 kg) og flere fotosessioner. Midt i al virakken blev der landet yderligere 3 langer, dog ikke i samme kaliber. Vi kunne nu drage mod havn og konstatere, at sundet stadig er lige så fantastisk som i de gode gamle dage.. I hvert fald var det sådan for mig på denne herlige dag i februar.

Bænk og Bræk derude

Lystfiskerhilsen fra Asbjørn

Stort tillykke med fangsten og mange tak for beretning. Herligt at se at der kan fanges langer i den størrelse på Øresund, og at nogle turbåde, som Jaws, tager udfordringen op med målrettede ture.