Vild bifangst på Nordkysten mellem de undslupne regnbueørreder

Henrik Qvirin Reiter, der er blandt foreningens absolut mest ihærdige og dygtigste lystfiskere, har været af sted på kysten. Det kom der bl.a. en vild bifangst ud af. Nemlig en stor pighvar!

Henrik fortæller at han som så mange gange før var på Nordkysten for at fiske havørred, men opdagede, at der også var undslupne regnbuer i badekarrene. Det blev til nogle stykker på et lille Fidus-blink. Henrik fortæller videre, at han efter at have jagtet en stime ned af kysten og kastet til den flere gange uden hel, blev lidt opgivende og lod blinket synke mod bunden, imens han spejdede efter stimen, som han havde på fornemmelsen var trukket ud mod dybere vand. Idet han så begynder at rulle blinket ind er der hug… eller noget? For som han skriver: Det føltes meget som et bundbid. Jeg lagde pres på klingen, og så rejste bundhugget sig. I det klare vand gik det op for mig, at der var en pighvar, som havde hugget til blinket. Og fordi det ikke et hverdagskost at fange en pighvar, strøg jeg ud i vandet og nettede fisken i en fart.

Stort tillykke med den usædvanlige fangst af pighvar, der naturligvis er tilmeldt årets fisker konkurrencen med en vægt på 1.082 gram. Henriks største regnbue vejede 3,8 kg og den er naturligvis også tilmeldt. Henrik fortæller, at der er masser af regnbuer på Nordkysten nu, og at de skal findes inde på lavt vand. Om du bruger flue, blink eller power bait er op til dig. De skal nok hugge, hvis du rammer dem helt rigtigt. De er sky, så bliv hellere på land i stedet for at vade ud og skræmme dem.

Henriks fangst er også bragt på Fisk & Fris hjemmeside, hvor der også er links til nogle spændende videoer omhandlende fiskeri efter de undslupne regnbuer, også kaldet burhøns.