Jens Hansen vandt endnu engang

Traditionen tro afholder foreningen altid geddekonkurrence i De Gamle Lergrave den anden søndag i maj. Denne gang blev den dog kaldt predatorkonkurrence, da der også skulle fanges aborrer. Det gik ikke helt som forventet med aborrerne, men gedderne var der. Mere om det nedenfor, hvor arrangør Joachim har begået en spændende beretning.

Joachim skriver:

Predatorkonkurrencen er afviklet – og inden spændingen når uanede højder, kan jeg allerede nu afklare spørgsmålet, som i alle sammen har på tungen: … Og nej, der blev ikke fanget en eneste aborre – så næste år er vi tilbage med “geddekonkurrencen” som vi kender og elsker den! Men – det var godt vejr, og klokken 04.00 stod Peter og Marius på Tangen, med køletaske, brunchpølser, Faxe Kondi booster, gasblus og grej til op over ørerne. Gutterne havde planlagt at nyde morgenfreden med en uforstyrret brunch ved søens bred, hvorfor vækkeuret var stillet ekstra tidligt denne morgen. Alt åndede fred og idyl. En søvnig spætte kiggede ud af sit hul i det dugbelagte birketræ. Isfuglen fløj sin sejrsrunde over det krusningsforladte vand. Alt var perfekt… Men… pølserne fra Steff H. var næppe begyndt at syde før en skinger tone (bidmelder) skar igennem den rene morgenluft, og ud af øjenkrogen kunne de to morgenfriske ungseniorer se en søvnig junior, Jens Hansen, vælte ud af krattet på den modsatte side af søen – i nattøj og nathue – og give modhug til en suder. Klokken var således kun 04.00, og allerede der havde de tre første fiskere indfundet sig til dagens dyst!!

Undertegnede skrev sig selv ind dagens episke fortælling klokken 06.15, hvor jeg undersøgende gennem buskadset kunne ruske i den sovepose, der skulle vise sig at indeholde Jens Hansens trætte korpus. I selvsamme nu fik jeg øje på Peter og Marius på modsatte bred – igang med at lune den sidste røræg og bacon før dagens strabadser. Længere nede på Tangen havde Zlatan placeret sig ud mod Langesø, og jeg selv valgte at starte på Engen i Svanesøen. Kort efter startfløjtet sluttede Thomas, Emil + søn, Klaus og Ivan til selskabet – og efterhånden tegnede konturerne sig til noget, der kunne minde om en geddedyst. Bare ti minutter inde i konkurrencen tikkede den første besked ind på telefonen fra Zlatan (der i øvrigt var dagens æresgæst). Teksten lød “Jeg kan høre at @Jensthefisherman har hug på modsatte bred, og det lyder som om den er stor”. Vores bange anelser blev hurtigt bekræftet – kort efter sendte Jens et billede af en sublim Langesø gedde. Få minutter inde i dysten var det altså allerede meget svært for alle os andre. Herfra tikkede fangster løbende ind. Zlatan kom på banen med et par fisk op til 75 cm, efter at have sejlet et halvmarathon med baitboaten. Peter og Marius lagde fra land med et par fisk i starten af 60’erne og op af formiddagen meldte Emil H. også ind med en fisk på 65 cm. Der var gang i den og fiskene var hugvillige! Desværre døde fiskeriet noget ud op af formiddagen, og i perioden fra klokken 09-12 var det sparsomt med opdateringer på tilmeldingsfronten. Spænding blev der dog, da målstregen nærmede sig. Først meldte Marius ind med en fin gedde på 81 cm fra Langesø.

Den blev dog overgået blot 10 minutter før slutfløjtet af Emil med en flot fisk på 89 cm fra Svanesøen.

Jens Hansen var dog ikke til at røre – og med en suveræn vinderfisk på 104 cm, fra konkurrencens første 10 minutter, kunne han sikkert cementere sejren for andet år i træk. Præmierne blev fordelt således: 1. Jens Hansen med 104 cm gedde, 2. Emil Hansson med 89 cm gedde og 3. Marius Dam Jespersen med 81 cm gedde. Alle blev præmieret med gavekort fra Forst og Jagthuset, sponseret af dem og foreningen. Dagens samlede resultat blev 12 gedder – altså noget færre end sidste år. Tak for en god dyst og for godt selskab. Vi ses til medekonkurrencen senere på sæsonen!

Mange tak for beretning til Joachim og stort tillykke til vinderne. Vi andre kunne ikke rigtig få det til at spille, da kunstagn åbenbart ikke var det, der skulle til på dagen. Ivan på 11 år fra Ukraine var også med, og han havde et par tilbud, der desværre ikke blev hængende. Han var dog alligevel godt tilfreds, da bl.a. Zlatan havde sørget for, at han fik et komplet nyt fiskesæt (hjul & stang), diverse geddegrej og ikke mindst rygsæk, fiskebukser og gummistøvler. Når man kommer direkte fra Ukraine som flygtning sammen med sin mor, er det ikke lige fiskeudstyret, der fylder i kufferten.