Kategorier
Artikler Fangstrapporter Fangstrapporter Forsidenyt Nyheder Nyheder

Laks og havørred fra Storåen

Hej alle,

Det var ikke blevet til så meget fiskeri for undertegnede i de første 14 dage af min sommerferie, så da den sidste ferieuge skulle planlægges – og min bedre halvdel skulle på arbejde – tog jeg en rask beslutning om at tage til Storåen et par dage for at prøve om jeg kunne overliste en laks. Det gik over al forventning!

Inden afrejse havde jeg indhentet tips fra Carsten Ryby, Peter Kirkby og Mikkel Meelby Krarup fra foreningen (mange tak til dem) samt googlet alt om Storåen. Holstebro og Omegns Fiskeriforening (HOF) har også en glimrende hjemmeside, hvor der er link til pladser, fiskekort, regler og fangster m.v., så den blev naturligvis også nærstuderet.

Vel fremme tirsdag aften gik jeg en tur ved åen på et stræk, der ligger i zone 3. Det var planen at starte her ved solopgang onsdag. Har man tiden til det, så er det altid godt lige at se vandet før fiskeriet, især når man aldrig har været der før. Her mødte jeg Vagn Steffensen fra HOF, der meget venligt fortalte om Storåens pladser og hvordan man fisker dem.

Onsdag morgen var jeg ved åen inden solopgang og jeg havde heldigvis strækket for mig selv. Det havde regnet i dagene op til, så vandstanden var stigende og lidt uklar. Jeg startede længst nedstrøms og fiskede mig systematisk op ad åen med spinneren. Kunsten er at fiske dybt og så langsomt som det er muligt. Dette var netop hvad jeg gjorde på et stræk mellem to sving, hvor Carsten Ryby tidligere har fanget laks. Lige under en udhængende busk langs modsatte bred huggede en fisk hårdt, og en fight var i gang. Den varede dog ikke mere end 5-6 sekunder, da krogholdet røg efter et længere udløb opstrøms. Shit happens, men det var godt nok surt, da jeg er sikker på, at det var en god størrelse laks. Jeg forbandede de modhageløse kroge på spinneren, men det er nu engang vilkårene ved Storåen.

Laksefeberen var nu ekstra høj, men jeg havde ikke flere kontakter de næste timer. På et lidt mere roligt strømmende stræk fik jeg ved middagstid et godt hug under egen bred, men det var ikke en laks, der havde taget spinneren. Det var derimod en smuk havørred på 53 cm. En god fangst, der efter et hurtigt foto i nettet blev genudsat.

Havørred 53 cm

Så var der tid til frokost og en middagslur, hvorefter jeg atter var ved vandet. Denne gang på et nyt stræk af åen. Samme strategi som ved formiddagens fiskeri blev anlagt og jeg arbejdede mig stille og roligt op ad åen med spinneren. Som et lyn fra en klar himmel fik jeg et hug som et hammerslag, fulgt af et vildt run – denne gang nedad åen – og så et par akrobatiske spring. Jeg havde bestemt ikke kontrol over situationen, og der gik vist noget tid inden jeg fik den fornemmelse – specielt når man nu også fisker med modhageløse kroge. Åen er ikke uden bevoksning, og på det pågældende stræk er der langt ned til vandet fra bredden, så det var heller ikke helt nemt at finde et sted til at kunne lande den. Det lykkedes dog, og jeg kunne lande den sikkert i nettet. Laksen blev målt til 83 cm, og da den var temmelig fed anslår jeg den til at veje knap 6 kg. Succes – turen var reddet! Kvoten for laks over 75 cm var nået, så den skulle naturligvis hurtigst muligt genudsættes. Det blev den også, og jeg nåede derfor ikke det sædvanlige selfie trofæbillede. Billedet af den i nettet er vist ovenfor, og man kan vist godt se, at den var bred.

Næste dags fiskeri greb jeg lidt anderledes an, idet jeg havde fluestangen med på det første stræk. Det kørte dog ikke rigtigt for mig, da jeg havde glemt synkeline, der er et must når vandføringen er stærk og laksene står dybt. Der blev derfor skiftet til spinnestangen på næste stræk, hvor det ikke blev til noget for mig, men en ung gut (Oliver Seiersen) jeg mødte viste, hvordan det skal gøres med fluestangen. Han snuppede i hvert fald en laks på 63 cm på et stræk jeg lige havde fisket igennem. På samme stræk mødte jeg en ældre herre, der fiskede med orm. Han fortalte om effektiviteten og gode fangster på orm, og han fik mig overbevist om, at det skulle jeg da også prøve. Efter at have været omkring Outdoorexperten i Holstebro efter frokost havde jeg nu (dyre) orm. Fire pakker med i alt 40 orm kostede 120 kr.. Jeg fik også en god snak med Kim Sørensen i forretningen, og han rådede mig til at tage til et bestemt spot, hvor han mente, at der var en god chance for en laks på orm.

Efter en kort køretur var jeg i gang, og der var allerede i første drev hug på ormene. Det viste sig at være skaller og aborrer, som jeg hev op i en lind strøm. Der var dog også en laks, der var oppe og markere i overfladen, så troen på fiskeriet var der. Mens jeg talte med en fyr (Lars) fik jeg pludselig et godt hug, efterfulgt af et udløb nedad åen med flere spring efter hinanden. Jeg var først helt sikker på at det var en havørred, men det viste sig faktisk at være en let farvet hanlaks på 70 cm og 3,1 kg., som Lars venligt hjalp med at lande. Den modhageløse cirkelkrog sad perfekt i saksen mellem laksens kæber. Kvoten for laks under 75 cm var fortsat åben, så laksen blev taget med hjem til husholdningen.

Jeg fiskede videre et par timer for at bruge ormene, men det gav ikke andet end flere skaller og aborrer. Glad og tilfreds efter to laks og en havørred efter en first timer tur ved Storåen vendte jeg snuden hjemad.

Turen bød i øvrigt på masser af naturoplevelser, hvoraf den mest bemærkelsesværdige nok var en vaskeægte bæver, der roligt svømmede forbi mig.

Det er bestemt ikke sidste gang at jeg tager til Storåen, og jeg kan kun anbefale andre at prøve det.