Med Asterix på opdagelse

Niels Godsk Jørgensen og jeg var forleden en tur med Asterix, foreningens lille alujolle, i lergraven, der ligger mellem Kystbanen og Gammel Strandvej. Lergraven har haft mange navne gennem tiden, heriblandt “De nye lergrave”, Spejderhyttesøen og Gymnasiesøen. Det er Fredensborg Kommune, der ejer søen og der er frit fiskeri. Planen for Niels og jeg var dels at fange nogle gedder på kastefiskeri, og dels at få logget søens dybdeforhold med mit ekkolod. Begge dele lykkedes.

Der er mange små gedder i lergraven. Her er det en af de bedre fra turen som Niels poserer med.

Og kortet skal I heller ikke snydes for.

Et godt råd er at fiske med grødesikre kunstagn, da der er virkelig mange sunkne træer, som man hele tiden sidder fast i, hvis man ikke passer på.