Predator Cup 2019

I weekenden var Mads Jyde og undertegnede til Predator Cup, der er Danmarks største fiskekonkurrence, hvor man jagter gedde, aborre og sandart. Ca. 250 deltagere fordelt på 75 bådteams og 21 kajakker var tilmeldt og lørdag skulle der fiskes på Silkeborgsøerne, mens Skanderborg Sø søndag dannede ramme om konkurrencens sidste dag. Mads og jeg fangede rovfisk til konkurrencen, men det blev da også til en bonus fredfisk, en fin rudskalle.

Mads og jeg var taget tidligt afsted fredag for at kunne nå at få et indtryk af forholdene og måske få testfisket lidt. Vedvarende heftig regn gjorde imidlertid, at vi besluttede os til at blive i hytten, og få trimmet grejet og lagt strategi inden starten lørdag morgen.

Lørdagens fiskeri var svært med regn og blæst, og af samtlige teams og kajakker blev der kun fanget 16 gedder samt en stribe mindre aborrer, og en enkelt flot sandart af en lokal junior. Vi synes også, at det var svært, men formåede dog at fange 2 gedder. Den ene blev taget af undertegnede på kastefiskeri på en skrænt, mens den anden blev taget af Mads på en bundfisket wobler.

Undertegnede fangede i de sidste minutter af konkurrencen en aborre på 20 cm på et dropshot rig. Sidstnævnte var lille, men gav vigtige 40 point, da aborrer og sandarters længde skulle ganges med 2 i pointsystemet, mens gedders længde i centimeter var det antal point man fik. Hvert team/kajak kunne max. tilmelde 3 gedder, 3 aborrer og 1 sandart pr. konkurrencedag, og det var så teamets placering på hver af de to konkurrencedage, der afgjorde hvem der samlet skulle vinde. Dvs. en nulbon på første konkurrencedag for et team var reelt ensbetydende med, at det ville blive umuligt at vinde hele konkurrencen, uanset hvor mange point der blev hentet hjem på konkurrencens sidste dag. Vi endte lørdag med en placering som nr. 8 ud de 75 bådteams, hvilket betød, at vi havde et fornuftigt udgangspunkt inden konkurrencens sidste dag.

Søndag gjaldt det Skanderborg Sø, hvor vejrudsigten lovede et massivt regnvejr fra kl. 9. Dette begyndte heldigvis først for alvor efter kl. 12. Vinden var relativt svag, hvorfor man kunne fiske mere effektivt end dagen før. Vi endte med at fange 2 gedder. Den ene blev utraditionelt fanget på en pirk under en stime med byttefisk, mens den anden tog en dybtfisket shad.

Herudover fangede vi (primært Mads) en del aborrer, der stort set alle var større end lørdagens enlige aborre.

Dropshot var igen nøglen til succes, og åbenbart også til en stor rudskalle på 37 cm og 1 kg, der havde inhaleret en lille grøn gummihale. Ny PR-rudskalle for undertegnede.

Søndagens fangster rakte til en placering som nr. 11, hvilket i sidste ende medførte, at vi i den samlede konkurrence sluttede som nr. 7 ud af de 75 bådteams, kun overgået af lokale jyske teams og et enkelt sjællandsk team, der blev nr. 6. Et i vore øjne ok resultat i lyset af, at det var første gang vi var med, vejret var udfordrende og fiskeriet havde været mere end almindelig svært. Næste år er der Predator Cup igen, så mon ikke at vi der atter drager afsted. I den forbindelse trækker det bestemt også op, at Predator Cup bliver styret top professionelt af Effektlageret i Horsens og dygtige folk fra Silkeborg Fiskeriforening og Skanderborg Lystfiskerforening. Hertil er konkurrencen flot sponseret af ABU Garcia, Storm, Rapala, Savage Gear, Garmin, Daiwa og Smaabaadsnyt.dk. En stor tak til dem, der bl.a. sørgede for en grejpakke til alle bådteams til en værdi af ca. 1.000 kr. En tak også til David Thormar fra Westin-Fishing, der havde sørget for at Mads og jeg i Team Predator var behørigt ekviperet i lækkert “Pike Fight 2019 outfit”, som blev luftet når det ikke lige regnede.

En sidste tak går til de to øvrige teams som vi boede sammen med i hytten, nemlig Team Filet Fabrikken med Johnny og Flemming samt Team Ray Marine med Michael og Allan. Det var nogle super gutter, der som os andre forstod at hygge sig og nørde løs med røverhistorier om store fisk, grej osv.