Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Finetuning af gydestrækket i Usserød Å

Vore medlemmers indsats med udjævning af gydegrus for et par uger siden på et af de øvre stræk af Usserød Å skulle onsdag den 29. august finetunes. En håndfuld medlemmer var friske på at hjælpe med dette, og fik dermed en god oplevelse samt en frisk omgang cross fit.

Efterfølgende tilsyn af biolog Per Gørtz fra Fiskeøkologisk Laboratorium og andre biologer havde nemlig vist, at det 20 m lange gydeområde, som vi havde hjulpet med ugen før, lige skulle gøres helt skarpt, da dumpningen af de næsten 20 m3 gydegrus havde fået trykket brinkfoden langs højre bred flad, hvorved åstrækket var blevet lidt for bredt. For at gøre gydeområdet funktionelt perfekt skulle vi derfor hjælpe med at udlægge 3-4 m3 sten i et lag på 25-30 cm langs bredden som ny brinkfod.

Arbejdet gik relativt nemt ikke mindst takket være friske NÅL-medlemmer, en mand, der kendte sin entreprenørmaskine (respekt!) og kyndig vejledning fra Per Gørtz. Billederne er taget af Asger Linee, der ofte har kameraet med, når vi i foreningsregi har gang i at hjælpe naturen.