Sjællandsk bækørred i den helt rigtige størrelse

Så dumpede der lige en rigtig spændende fangstrapport op fra Erik Walter Nielsen, der har overlistet en af de sjældne sjællandske bækørreder i den helt rigtige størrelse.

Hej Klaus
Jeg er så heldig, at min svoger har købt en landbrugsejendom på Sydsjælland, syd for Slagelse, hvor den nordlige grænse går langs Lindes Å over omkring 2,5-3 km. Lindes Å løber sammen med Serdrup Å og Bjerge Å, som bliver til Vårby Å, der igen løber sammen med Tude Å. Den er helt ureguleret med hurtige, nærmest fossende stryg og dybe høller og fine sving. Den er 1-2 meter bred, men de dybe høller vil jeg tro nogle gange er over 1 meter dybe. Nogle steder er der udlagt gydegrus, hvor der er fiskeri forbudt. Dvs. der er opgang af havørred, meeen der går også fine bækørreder! Jeg har kun været der to gange, men jeg har ikke været på hele stykket endnu. Første gang for ca. 14 dage siden havde jeg to på land, hvoraf den største var ca. 35 cm. Hertil havde kontakt med 4-5 andre fisk. I dag var situationen den samme, kontakt med 5-6 fisk, hvoraf flere var absolut fine fisk. Stykket slutter i et skovstykke med høje skrænter og store træer, hvor åen løber i et rør under en markvej. Her lod jeg min 3 grams flydende Rapala wobler drive ind, og bum, sikke en fight på min lette 6 fods stang. Dette er min absolut største bækørred, og jeg har trods alt fisket i vel 55 år. Korkhåndtaget er lige præcis 30 cm og vægten viste 1,5 kg.

Erik Walter Nielsen

Stort tillykke med fangsten til Erik. Herligt at der også blandt foreningens medlemmer findes dem, der jagter de sjældne sjællandske bækørreder. Et fiskeri, som jeg også godt gad prøve.