Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Gang i gydningen i åen

Fredningen af åen er som bekendt trådt i kraft og fungerer frem til 31. januar. Derfor er det også dejligt livsbekræftende, at høre meldinger om at åens havørreder lige nu er igang med det som de nu skal. Nedenstående mail har jeg fået via vor tidligere formand Carsten Ryby, som er medlem af Det grønne råd i Fredensborg Kommune, og som i den egenskab fik mailen af et andet medlem. Bassebækken ligger langt opstrøms hovedløbet i Nive Å.:

“Bassebæk var i går søndag den 11. december hjemsted for rigtig meget havørred-gydning! Fotoet viser en fisk på ca. 50 cm.

Nænsomt fanget i knudeløst fangstnet og genudsat uden men, opstrøms Karlebovej. Fangeren var Jens Sylvester Hansen 9 år.

Jeg observerede sammen med Jens to andre fisk ved åstien (ca. samme størrelse). Vanddybden i høllerne er lige nu på ca. 50 cm.

Nedstrøms – på den anden side af broen var der på gydebankerne to hanner omkring 50 cm. Begge kæmpede om gunsten fra en stor hun som jeg anslår til at være på den anden side af 4 kg. (+75 cm.)

Det er ca. 6 år siden jeg oplevede det sidst i den målestok i Bassebæk

Jens og Mads

Mange tak for ovenstående, som vi har fået lov til at bringe, og som lover godt for fremtidens fiskeri.