Ånyheder Artikler Forsidenyt Nyheder

Udsætning af ørreder i Nivåen

I søndags den 10. april blev der udsat knapt 26.000 ørreder i Nivåen.

Ørrederne vil i den kommende tid svømme ud igennem mundingen for at leve ”det frie liv” langs Øresund og nordsjællands mange gode fiskepladser.

De små ørreder er alle afkom af moderfisk fanget under elektrofiskeri i efteråret 2014 i Esrum Å. Ørrederne er derfor genetisk godt rustet til at kunne klare sig, da moderfiskene, gennem deres overlevelse, har vist, at de er tilpasset livet i Kattegat og Øresund.

Selve udsætningen stod Fyns Laksefisk for, idet ørrederne er opdrættet på produktionsskolen, Elsesminde i Odense på Fyn. Her har biolog, Linda Bollerup passet godt på fiskene i knapt 1½ år.

Ansvarlig for udsætningen er Esrum Ålaug, der i årevis har taget hånd om ørrederne, når de er kommet med fiskebilen i begyndelsen af april og i år var det Benny Østergaard fra Esrum Ålaug, der tog godt imod fiskene på denne dejlige forårsdag.

Mange medlemmer fra foreningen var også mødt op for at markere den glædelige begivenhed, heriblandt mange juniorer. Disse fik til stor fornøjelse hver især lov til at sætte en lille portion ørreder ud i Nivåen.

Som repræsentant for Fishing Zealand deltog ”Bandeleder” for Grusbanden på Sjælland, Rune Hylby, der havde sørget for lidt drikkevarer for at fejre den festlige begivenhed, da de mange ørreder igen fik friheden efter den lange køretur fra Odense.

Rune havde også sørget for et akvarium, således at alle kunne se, hvordan en ”pubertets-ørred” egentlig ser ud.

Arrangementet og udsætningen vil blive gentaget næste år, da det er en årlig begivenhed i Nivå, idet udsætningen er en del af fiskeplejen i Nordsjælland.

Prisen for de mange ørreder løber op i ca. 140.000.- kr. og bliver betalt af lystfiskerne i Danmark gennem Fisketegnet. Det er virkelig glædeligt, når man som trofast betaler af Fisketegnet endelig føler, at man “får noget for pengene”.

Fiskeplejen administreres af DTU Aqua i Silkeborg, der fordeler fisketegnsmidlerne ud fra et bestands- og fiskerimæssigt grundlag, da ørredbestandene ikke kan klare sig selv.

I løbet af kort tid vil alle ørrederne have forladt åen og svømmet ud i havet, hvor de vil spise sig større, forhåbentlig, for derefter at vende tilbage til åen, som de vandrer ud fra.

Det er i hvert fald intentionen, og at dømme efter fiskeriet i dette forår, giver de små ørreder brede smil på læben, når de fanges igen af nordsjællands store og trofaste lystfiskerskare.

En stor tak for hjælpen med udsætningen til Esrum Ålaug og Fishing Zealand repræsenteret ved henholdsvis Benny Østergaard og Rune Hylby. Nu må vi bare krydse fingre for, at rigtig mange overlever, og når at vokse sig store og stærke. Så er vi ihvertfald klar til at tage pænt imod dem.