Fangstrapporter

Nytårsgedder fra Esrum Sø

Årets første dag kan spenderes på mange måder. Nogle vælger sofaen med læsestof eller fjernsyn, men den kan også bruges til noget endnu mere fornuftigt ude i naturen. Det sidste mente Peter Møller og undertegnede måtte være ensbetydende med en fisketur på Esrum Sø, da vindudsigten så ganske fornuftig ud. Svag vind fra syd og sydøst. Peter havde ovenikøbet nytårsaftensdag været forbi et sted, og skaffet os en spand mindre skaller.

Vel ude på søen i området ud for Kongebroen, hvor vi havde spottet nogle interessante områder med stimer, lagde Peter ud med en 3-kilos gedde, mens jeg bommede en mindre gedde. Herefter blev der stille og vi måtte afsøge mere vand. Erfaringsmæssigt gælder det ved vinterfiskeri på Esrum Sø om at finde områder med stimer af byttefisk på dybere vand. I nærheden af disse vil man som regel kunne finde rovfisk. Om de er i hugget er en anden sag..

Ud for en af søens bedre steder, nemlig Løjtnanten, var der aktivitet igen og det lykkedes os på +20 meter vand, at finde et produktivt område, ikke meget større end 50*50 meter. Her endte vi i løbet af et par timer med at fange 6 gedder, hvoraf de 4 var i størrelse 5-6 kg. Min største var en på 5,6 kg (billede ovenfor), mens Peter trak det længste strå med en gedde på ligeud 6 kg, taget på en skalle.