Fangstrapporter

Rapport fra en forlænget weekend i geddernes tegn

Så blev det geddetid, nærmere bestemt 1. maj. Nogle hard core geddefiskere mener, at geddesæsonen slutter 31. marts, og først starter igen til efteråret, men jeg er helt uenig. Jeg fisker gedder hele året bortset fra i fredningen og hvis vandet er meget varmt. Sidstnævnte ikke på grund af manglende bidelyst, men simpelthen fordi gedderne har sværere ved at komme sig efter en fight i sommervarmt vand.

Nok om det. Store bededag faldt i år den 1. maj, og jeg havde vundet lodtrækningen blandt deltagerne i klargøringen af Esrum-båden. Peter Møller var med mig og vi havde planlagt en kort morgentur, da jeg skulle til konfirmation. Det var koldt og diset, og det blev ikke bedre af, at vinden kom fra nord. Vi blev i sydenden og prøvede med kunstagn langs sivkanten. Dette gav en enkelt mindre gedde til mig, og et par ekstra tilbud til os begge. Sidstnævnte blev dog ikke hængende, og vi stoppede fiskeriet allerede ved 10-tiden. Noget skuffede over det pauvre resultat.

Lørdag den 2. maj var der planlagt geddetur til det vestsjællandske, men en vind i niveauet 7-9 m/s fra vest/syd-vest er ikke optimal på den pågældende sø. Derfor tog min fiskemakker Cato og undertegnede på en anden sø i det østsjællandske. Her var kraftig vind fra vest næsten lige så irriterende, men en frontmonteret elmotor hjælper meget, da den via gps-funktionen bl.a. kan holde retning og fart, når man dørger rundt.

Cato havde skaffet agn dagen inden, så det var det vi satsede mest på. Vinden gjorde det svært at fiske 100% effektivt i perioder, men det lykkedes os alligevel at fiske med to stænger hver. Jeg snuppede et par mindre gedder om formiddagen, mens Cato uheldigvis missede det ene tilbud efter det andet. Omkring middagstid var vinden tiltaget en del, så det var lidt bøvlet, at vende båden uden at sejle enten for stærkt eller for langsomt. Det var dog netop i sådan en vending op mod vinden, hvor min yderste paravanestang nærmest stod stille, at både flåd og paravane brutalt blev flået under. Min stang bukkede derefter kraftigt, og det var med lidt besvær, at jeg fik hevet stangen op af stangholderen og fik sat et solidt modhug. Det blev hurtigt klart for mig, at det var en rigtig god fisk. Den gik dybt og tungt uden de store udskejelser, hvilket ofte indikerer stor gedde, og der gik da også et pænt stykke tid, før vi første gang fik et glimt af den i det uklare vand. Landingen foregik heldigvis uden den store dramatik, idet Cato var sikkerheden selv og fik den i det store Savage Gear XL-net i første forsøg.

Hold op for en basse. I den grad massiv over ryggen, et stort hoved, en ordentlig dunk og en længde i den gode ende. Jeg var helt sikker på, at det var ny PR (den gamle var på 12,0 kg), hvilket jeg også fik bekræftet, da Catos Salter-vægt endte på 13,4 kg. Længden blev målt til 118 cm.

Efter de obligatoriske hurtige billeder blev gedden placeret i min store geddeslynge, hvor den efter et ophold med frisk vand gennem gællerne blev genudsat.

Dagen var kun halvvejs og jeg var i et fantastisk humør. Cato var også godt oppe at køre over min massive gedde og glad på mine vegne. Det blev til yderligere nogle gedder i mere normal størrelse til undertegnede, men Catos held til at kroge gedderne var fortsat fraværende. Jeg var ved 16-tiden klar til at stoppe, men Cato var opsat på at få  en gedde i båden, så vi fortsatte.

Omkring kl. 17.15 lykkedes det så endelig. Catos paravanestang bøjede pludselig kraftigt og han var lynhurtigt over den. Det var en rigtig god fisk  som i den grad var utilfreds med situationen. Den tog flere voldsomme udløb, men landingen foregik heldigvis udramatisk. Resultatet var en meget flot storgedde, der senere skulle vise sig at veje 11,5 kg og være 111 cm lang.

Ny PR til Cato! Ganske vist kun med 100 grams forbedring, men en lille forbedring tæller bestemt også:-). Efter billeder og genudsætning i fin form, valgte vi at stoppe. Nu var klokken også blevet 18. Antalsmæssigt havde det bestemt ikke været nogen stor dag, men størrelsen på dagens to største PR-gedder var imponerende.

Dagen efter, søndag den 3. maj, var vi på søen igen. Skaller havde vi fortsat nok af og nu var vejret mere medgørligt. Faktisk var vi enige om, at vejret var for godt. For at gøre en lang historie kort, fortsatte vi i samme spor, som dagen før, da dette jo havde vist sig ganske fornuftigt. Det gav dog ikke det store, bortset fra en mistet god fisk for Cato om formiddagen. Sen eftermiddag tog vinden til og der kom hvide bølgetoppe på vandet. Det var åbenbart det, der skulle til, idet vi nu jævnligt fik hug og gedder i båden. De to største på henholdsvis 9,0 og 8,4 kg tilfaldt undertegnede, men det kunne lige så godt have været Cato, da vi fiskede med samme grej og skaller i samme størrelse.

Et par intensive dage med samlet set ca. 17-18 timers effektivt fiskeri var slut. Blandt vore observationer fra turene var bl.a., at jerkbait og andre kunstagn stort set intet gav. Dette blev også bekræftet ved at tale med andre fiskere på søen. Vores teori er, at det især var en følge af det uklare og kolde vand. En anden observation var, at nogle af de store gedder åbenbart ikke havde gydt endnu. Dette gjaldt ihvertfald de tre af de fire storgedder, mens den fjerde på 114 cm og 9,0 kg tydeligvis havde gydt. Hertil kunne vi konkludere, at vind umiddelbart havde en meget positiv effekt på fiskeriet, især om søndagen.  Det var ligeledes tydeligt, at gedderne i perioder var koncentreret i bestemte mindre områder, mens de i andre perioder stod mere spredt. Hertil oplevede vi regulære hugperioder, bl.a. med dobbelthug to gange i løbet af søndagen. Sidst men ikke mindst var vandtemperaturen 1,4 grader højere om søndagen end om lørdagen. Søndagen var også den dag, der gav ultimativt flest gedder i båden (19).