Fangstrapporter

Mere sommerbulefiskeri og en update fra Esrum Sø

Hej igen

Ion har igen igen været på Øresund. Det kom der følgende beretning ud af:

Hej allesammen!

Det endte med en lang varm dag på Øresund med enestående godt fiskeri i mindst lige så enestående godt selskab i fredags!

Der var nogle NÅL-medlemmer m.fl., der havde taget imod min invitation på hjemmesiden om en sommerbuletur i foreningens Øresundsbåd. Vi var derfor afsted 4 mand på dæk og mig som skipper. Det fandt jeg så ud af, er lige i overkanten til Simba, men det fungerede nu fint nok!

Vi sejlede ud lidt i 4 fredag morgen og havde torskepladserne for os selv det meste af dagen. Vi var afsted i 12 timer og havde vel ca. 8 timers effektivt fiskeri.

Det udmøntede sig i disse kolde facts:

4 mand og en skipper

Ca. 100 torsk fanget, heraf omkring 40 slagtede.

Dagens største fisk gik til en gæst, der fik en fin torsk på 6 kg.

60 liter brændstof, da båden måtte sejtrække pga. den høje vægt i forhold til størrelsen af maskinen (max fart 7,5 knob)

Torskene fandt vi vest for Ven på 20-30 meter vand. Der var mange små og meget hurtige fisk. Det ene øjeblik kunne man standse i buler op til 10 meter og efter første drev var de væk – frustrerende!

Så fandt jeg til gengæld et godt sted efter en del søgen et sted mellem Nivå og Ven på 17-19 meter vand. Her var det noget nemmere og snitstørrelsen bedre – Win win situation 🙂

Det er varmt at sidde som skipper en hel dag i “buret” på Simba, så mens de andre slagtede deres fangst, stoppede jeg og hoppede i vandet til en tiltrængt svaler! Det var noget der kunne bruges!

Håber på flere ture af den kaliber! Det var en dejlig dag på vandet!

Endnu engang inviterer jeg de medlemmer af foreningen, der har lyst til dette spændende fiskeri, til at byde ind. Hold øje med kalenderen på hjemmesiden og ellers spørg Klaus om kontaktdata.

Fiskehilsner

Ion

Mange tak til Ion for beretningen og initiativet. Herligt at flere NÅL-medlemmer nu har fået prøvet det fine fiskeri vi har på Øresund.

Jeg selv var idag ude på Esrum Sø for første gang siden maj og for kun anden gang i år. Det var dejligt at være tilbage, selvom fangsterne vist bar præg af sommervarmen. Vandet var således temmelig varmt og der er begyndende algeforekomster. Hertil flød der i flere områder med grøde og “bundsnask” i overfladen, hvilket ikke gjorde fiskeriet nemmere.

Det blev dog  til tre gedder op til 4,1 kg. Alle taget på gummiagn fisket efter paravaner. Det blev også til 10-15 mindre aborrer taget på pirk fra Løjtnanten, hvor jeg loddede en del fisk. De store aborrer glimrede her ved deres fravær. På sejladsen hjemad, så jeg til gengæld flere gange, at større aborrer jagede småfisk omkring grøden. De skal have et forsøg, når jeg næste gang er derude. Denne morgen havde jeg kun en lille let vertikalstang med multihjul og pirke med til aborrerne.

PS: Husk Esrum Open, som også kører i år, og hvor alle lystfiskere uanset om de er medlem af en forening kan tilmelde gedder og aborrer og vinde fornemme præmier, sponseret af Fisk & Fang samt Fiskerishop.dk.

Klaus Vestergaard