Fangstrapporter

Aflyste geddesats og forskudt premiere i Nive Å

Hej alle

Vejret har jo ikke ligefrem vist sig fra sin pæne side i januar og oveni dette har DMI´s prognoser været ultra dårlige, når vi taler mere end 5 dage frem. Dette har for Jens Blom og undertegnede hele 3 gange udmøntet sig i aflysninger af planlagte geddesats på vores favoritsø. Dobbelt ærgerligt, idet vi dels har mere end 30 perfekte geddeskaller fra Susåen gående i en stor palletank, og dels har viden om, at de få, der har været ude på de meget få dage med svag vind, virkelig har haft tur i den med flere 10+ gedder. Senest har issituationen medført, at det er blevet helt umuligt at komme afsted.

Nedenfor et billede af undertegnede sammen med en af de perfekte geddeskaller.

Næsten en måned uden fiskeri er hårdt, hvorfor jeg var ekstra tændt til åpremiere den 1. februar. Premieren var i forlængelse af generalforsamlingsbeslutning fra sidste år forskudt med 14 dage, primært for at ørrederne skulle have mere tid til at komme sig efter gydningen.

Peter Lottrup og undertegnede mødtes kl. 8 og efter at have aftalt, hvem der tog hvilken side af åen, gik vi igang. Jeg nåede kun lige at tage et par omdrejninger på hjulet, førend der var hug. En udramatisk fight, en hurtig krogløsning, målebånd og et billede senere blev en ca. 2,3 kilos ørredhan på 63 cm sat tilbage i friheden.

Lidt af en start, men hverken Peter eller jeg fik desværre andet resten af turen. Vi skræmte dog flere fisk på vejen mod mundingen. Ikke dårlig info til næste gang langs åen. Lidt malurt i bægeret var der også, idet jeg så to jagende skarver. Når man ser disse, så daler fiskefeberen hver gang. Det minder lidt om at se sæler på kysten. Her skynder jeg mig også altid at finde en anden plads.

Peter Kirkby havde også været i åen, bare længere opstrøms. Han havde vist også været mere heldig/dygtig, idet han på 2 timers fiskeri havde snuppet en havørred på knap 1,5 kg samt to godt fightende regnbueørreder/steelheads på henholdsvis 2,0 og 4,4 kg. Sidstnævnte stammer jo nok fra stormen Bodil, hvor der som bekendt skete masseudslip fra diverse havdambrug.

Efterskrift:

Søndag morgen var der lige mulighed for undertegnede til at liste ned til åen et par timer. Vandstanden var perfekt efter, at det nu var begyndt at tø, og jeg tog til et stræk opstrøms i forhold til dagen før.

Efter under 10 minutters fiskeri knaldede en fisk på wobleren. Et langt rush nedad åen og herefter en trækken frem og tilbage nede ved bunden og så var den i nettet.

Det var en flot farvet rognfed regnbue på 55 cm og 2,4 kg.

Lidt længere nedstrøms efter en strømrende var der bud efter wobleren igen. Denne gang en nedgænger på 71 cm. Og lidt senere og endnu længere nedtrøms – under et træ – en tilsvarende på lige knap 73 cm. Begge ørreder blev naturligvis genudsat. Bonusinfo om disse ørreder kan fås på vore medlemssider under “Å-nyheder”. Her vil du også kunne læse mere om årets hidtil største ørred fra åen, som Philippe netop har landet..

Det var en rigtig god formiddag ved åen. Jeg kan kun anbefale at prøve fiskeriet dernede.