Fangstrapporter

Havørred fra Køge Bugt og flere fangster fra Esrum Sø

Rapporterne kommer nu i en lind strøm, hvilket nok hænger sammen med det relativt milde novembervejr. Den første kommer fra Jens Blom, der har været med sin båd i Køge Bugt.

Hej Klaus

Lørdag gik trollingturen til Køge Bugt med en fiskemakker. Turen startede godt, idet jeg lagde ud med dobbelt hug efter 10 minutters fiskeri. Det var to gode fisk i den rigtige størrelse, men desværre røg den første hurtigt af krogen. Den anden blev heldigvis hængende og det var super, da et var en flot havørred på 3,9 kg og årets hidtil største.

Turen gav 14 kontakter, hvoraf 12 havørreder kom i båden. Vi genudsatte de 10 af dem, da disse var under mindstemålet eller tæt på. Turen gav sjovt nok ingen torsk.

Jens

Tillykke til Jens med fangsten. Glædeligt at han nu også har fået lidt sølvtøj med vægt i år. Sæsonen for de store trollinghavørreder er så småt ved at komme igang

Claus Banholz var i samme weekend på Esrum Sø i foreningens båd. Han skriver

Hej Klaus

Vinteren nærmer sig med hastige skridt, og snart falder den hvide sne og isen kommer og ødelægger alt fiskeri på vores dejlige søer. Jeg havde aftalt med Thomas, at vi skulle have en (måske) sidste tur på Esrum i år.

De sidste par gange jeg havde været ude, var det nærmest Det Døde Hav, som jeg fiskede i. Denne gang håbede jeg, at det skulle blive anderledes. Agnskallerne blev fanget i ugen op til lørdag og opbevaret i diverse agnbaljer med pumpe på ….Så alt var klar til denne tur.

Vi ankom til Esrum Sø fulde af forventning om at denne dag skulle blive noget særligt. Alle stængerne blev rigget til og vi sejlede ud på den første plads. Desværre ingen fisk at se på loddet. Vi startede alligevel og der gik ikke 10 sekunder før Thomas hev den første gedde op. Desværre var den ikke ret stor. Vi sejlede videre til næste plads og heller ikke her var der fisk på loddet…….HVOR ER DE HENNE?..tænkte jeg.

Sådan gik dagen og efter næsten at have sejlet Esrum Sø rundt et par gange fandt vi endelig fisk på loddet. En kæmpe klat som man næsten kun turde drømme om. “Klokken” ringede og ned røg vores agn på alle stænger. På grund af den lidt kraftige vind, var vi dog hurtigt drevet over stimen. Op igen og rundt med båden for at finde stimen igen, men den var som sunket (i Esrum).

Vi fandt senere en del mindre stimer, som vi fiskede på og endelig var der fast fisk til undertegnede. Efter en rigtig sjov fight på min 5,5 fod 0-5 g dropshot stang kunne jeg lande en rigtig flot gedde på 4,7 kg.

Dette var ikke den største gedde jeg havde set, men hold kæft hvor var den flot i farver og tegninger. Dette var det sidste vi mærkede til fisk, og endnu en gang måtte jeg forlade søen uden den store fangst.

Claus Banholtz

Stort tillykke til Claus med den flot tegnede gedde, der kom i båden efter hårdt slid.

En af foreningens aktive juniorer (snart senior), Joachim Fabricius, har også været på Esrum Sø:

Hej Klaus

Jeg havde en aborretur med en af mine venner. Nu da jeg var kommet bagud i årets fisker konkurrencen gjaldt det om at få alt op bare det kunne svømme. Det blev til et par aborrer, dog ingen store, men over mindstemålet. Jeg vil derfor gerne tilmelde 3 aborrer på 200 gram, taget på bunden over 18 meter vand.

Vi fik ialt 20 fisk. Stort set alle havde samme størrelse. Jeg vil desuden gerne tilmelde en rudskalle på 600g, som jeg fik for et par uger siden.

PR så vidt jeg ved:-)

Joachim

Mogens Marcus Mentz har også været ud og skrev følgende til mig om dagene op til åfredningen:

Hej Klaus

Jeg var ved åen et par gange i sidste uge for at lukke og slukke for sæsonen. Tirsdag (13/11) hverken så eller mærkede jeg noget. Torsdag (15/11) slog en fisk til mit blink, og i næste kast huggede den, men hang ikke fast. Jeg vurderer den forsigtigt til 1½-2 kg. Dernæst fangede jeg to bækørreder på 20-22 cm. De blev naturligvis nænsomt genudsat med besked om at vokse sig store og stærke. Herefter fejlhuggede en fisk efter mit blink i en vending, som efterlod en stor hvirvel. I næste kast huggede den kraftigt, men hang heller ikke her fast.

Mogens Marcus Mentz

Til orientering for foreningens åfiskere og vore dagkortfiskere hørte jeg fra Zlatan fra Rodes i Humlebæk, at et nyt NÅL-medlem havde været forbi butikken og fortalt, at han havde snuppet en flot bækørred på 50 cm i starten af november. En farvet havørred kan måske her være blevet forvekslet med en bækørred. Hvem ved. Jeg selv har hørt, at man ved elfiskeri for nogle år siden har nuppet bækørreder op til 60 cm, så de store må jo også være der..