Fangstrapporter

Grov aborre og en fin gedde fra Esrum Sø

En fridag med ultra kort varsel gav flex på klingen på Esrum Sø igår tirsdag. Bedste aborre var en fisk på 49 cm, der vejede 1725 g.

Den huggede i første drev op ad en skrænt på en bundfisket levende skalle midt ude på en af søens knolde. Elmotoren måtte hjælpe til, da der var næsten vindstille, men det gjorde også, at jeg meget præcist kunne ramme fiskene. De store aborrer på Esrum Sø går efter min erfaring oftest helt nede ved bunden. Jeg fangede 3 gedder mellem 2 og 5,5 kg som sidegevinster, men mistede også nogle gedder under fights.

Det hører med, da jeg denne dag satsede på aborrer og derfor fiskede med rene flourcarbon forfang. Hvis der er rigtig mange gedder på pladsen, fisker jeg også mange gange med en stang eller to med hard mono forfang. Aldrig wire til aborrer, da jeg simpelthen ikke tror på det.

I øvrigt måtte jeg jeg lide den tort at blive trukket hjem fra Løjtnanten (midt på strækningen) af et par gutter fra Fred & Humle. Benzinmotoren ville nemlig ikke starte igen, da jeg skulle til at tøffe hjemad. En hjemtur med elmotor alene havde taget for lang tid og i øvrigt fik jeg en batterialarm på loddet, så det var også ved at være afladet.

Det endte heldigvis godt (endnu engang tak til Teunis og makker fra Fred & Humle:-), men mon ikke motoren og batteriet snart skal til service. Iøvrigt nævnte Teunis, at deres forening kører et internt Esrum-mesterskab med fine præmier. Medlemmernes største gedde (1 gram = 1 point) og største aborre kan tilmeldes (1 gram = 5 point). Mesterskabet skulle muligvis udvides, så forskellige foreninger kunne dyste med en enkelt stor gedde og en enkelt stor aborre i kalenderåret. Jeg tør godt sige, at vi fra NÅL er med på ideen, hvis den bliver til noget i 2013. Som et eksempel kan min fridags fangst beregnes til at give 5.500 point + 8.625 point (5 * 1725) = 14.125 point. Jeg krydser fingre for, at det bliver til noget!