Fangstrapporter

PR-aborre til formanden, rekordår i Lagan mv.

Kasserer Bjarne og formand Carsten var i fredags på Esrum Sø og fik der en del aborrer fra foreningens båd. Flest af den klejne slags, men Carsten var alligevel så heldig/dygtig, at få en af de pænere, idet han fik en fin fisk på 780g på en blank pirk. Den blev taget med hjem, da den skal indgå i buffeten som aborrefilet ved foreningens årlige julefrokost!

Tillykke med den!

Joachim Fabricius var også ude efter aborrer i efterårsferien, og var derfor taget til St. Vejle Å. Noget tyder imidlertid på, at de store ikke rigtigt er kommet endnu, da hans største fisk var på 350g. Den fører dog nu Årets fisker kategorien for brakvandsaborrer, men mon ikke den snart bliver slået i takt med at de sortstribede rykker fra bugten og op i åen.

Fik også lige en mail fra Mogens Marcus, der jo har markeret sig som foreningens Lagan-ekspert i år, og derefter også holder styr på statistikken:

Fiskeriet i Lagan stoppede 14/10 2011 for dette år.

Fangsten slog alle rekorder og forventninger med 3.504 laks.
De seks foregående år har fangsterne været således:
2005: 907 (heraf ca. 13 % havørred)
2006: 1.124 (heraf ca. 11% havørred)
2007: 1.674 (heraf ca. 9% havørred)
2008: 1.768 (heraf ca. 8% havørred)
2009: 1.619 (heraf ca. 5% havørred)
2010: 2.477 (heraf ca. 4% havørred)
2011: 3.504 (antal havørred er ikke opgjort endnu).
Mvh.
Mogens Marcus

Tak for update. Jeg skal ihvertfald en tur til Lagan næste år, da sandsynligheden for en laks må siges, at være ganske fair. Det bliver dog på en hverdag tidligt på sæsonen, da jeg ikke er til fiskeri skulder ved skulder.

Var iøvrigt selv i lørdags på Søndersø, da vinden var for hård til en Esrum tur. Det blev ikke til nogen gedder, men jeg fik dog en sjov oplevelse, idet jeg ved bådpladsen nærmest kunne gå på vandet, da der var ufatteligt mange både store og småskaller i vandet. Tippet er hermed givet videre til Jer, der skal bruge agnfisk.

Søndag morgen fik jeg en rundvisning på kysten omkring Liseleje og Hald Strand af Peter Lottrup, der kender området særdeles godt fra mange års fiskeri. Turen gav dog ikke den store fangst, men jeg havde dog et enkelt tilbud på en lille wobler. Peter var på turen så uheldig at få en kobberbasse i nakken (vinden kørte rundt under skrænterne), men så er det jo godt, at have en far med en bidetang i nærheden. Tak til Peter for en super introduktion til et meget fint havørredterræn, som jeg helt sikkert vil besøge mange gange i fremtiden!