Kategorier
Fangstrapporter

Gang i Esrum Sø – Høstsildene er her – Rekordår i Lagan

Hej alle

Fik i løbet af weekenden lige et par fangstrapporter fra den sidste uges udskejelser på henholdsvis Esrum Sø (Claus Banholtz), Øresund (Bjarne Dueholm) og Lagan (Mogens Mentz):

Hej Klaus

Først på ugen så det ud til at lørdag skulle vejret blive supergodt, så jeg bookede Esrumbåden via kalenderen på hjemmesiden.

Tidligt lørdag morgen skulle der fanges agnfisk og i løbet af en times tid havde jeg fanget 20 skaller og var klar til Esrum Sø.

Søen lå næsten helt blik og solen skinnede fra en næsten skyfri himmel………Ahhhh det kunne næsten ikke blive bedre.

Første stop var lige udenfor Sørup Havn, der gav en lille gedde på 2,6 kg. Det er den min søn Emil på 7 år holder i favnen nedenfor. God start ..

Jeg sejlede så lidt længere nordpå – op til Kongebroen – og fandt en pæn stime aborrer, men i mindre størrelse. Jeg sejlede derefter længere nordpå – op til Løjtnanten – og så tog tingene fart. I løbet af den næste time fangede jeg vel omkring 50 aborrer med største på ca 950 g, men pludselig var fiskene væk og jeg måtte sejle videre. Jeg nåede helt op til Kobæk Vig og lå på skrænten, og på min lille kastepirk fik jeg et ordentligt hug, så hele min UL spinnetstang krøllede. Efter en hidsig og lang fight kune jeg lande en flot gedde på 4,9 kg.

Den lille kastepirk blev nu skiftet ud med en lille agnfisk på et paternostertackle. Ned mod bunden. I første træk lykkedes det mig at fange ny PR søaborre på 1,3 kg og 43 cm lang samtidig med, at jeg desværre mistede en i samme størrelse…

Klokken var nu ved at være spisetid og jeg drog glad og fornøjet hjemad sammen med junior.

Esrum sæsonen er nu skudt igang, og jeg glæder mig allerede til de mange ture der kommer!

Hilsen

Claus Banholtz

Tillykke med fangsterne til Claus, der nu for alvor rykker i Årets fisker konkurrencen (update følger snart).

Udover rapporten fra Claus har jeg også modtaget en fangstrapport fra vor kasserer Bjarne Dueholm:

Hej Klaus

I går (søndag) var jeg med Svend Thomsen og Carsten Ryby en tur til Hven i trollingbåden.

Ca. 1 km nord for Hven var der masser af store sild, enkelte små torsk og lidt makrel.

Vi hjemtog 79 sild og 7 makrel.

Jeg fangede den største makrel som Carsten indvejede til 750 g. og jeg målte til 40 cm.

Vel ankommen til havn fik Zimba en større og tiltrængt omgang rengøring med børste og

vandslange.

Mvh

Bjarne Dueholm

Tillykke med fangsterne. Glædeligt at sildene er kommet og der fortsat er mulighed for fangst af makrel.

Og endelig rapporten fra Mogens Marcus Mentz:

Hej Klaus

Årets sidste rapport fra Lagan.

Tirsdag havde jeg bid, men fisken slap desværre efter ca. 1 minut. I dag (torsdag) igen hug med en efterfølgende fight. Fisken gik dybt med gode og tunge udløb. Efter ca. 12 min havde jeg den inde på 6-7 meter, og slutfighten skulle begynde ……… men men men, så slap fisken. Sikke noget ØV.

I øvrigt bliver der sat ny fangstrekord i Lagan i år. Sidste år var rekordfangsten 2477 fisk. Lige nu mangler der kun 100 fisk at nå dette tal, og fiskesæsonen går til 14/10. Slutresultatet bliver nok omkring 3000 fisk i år.

Mvh

Mogens Marcus Mentz

Tak til Mogens, der må være foreningens Lagan ekspert!