Geddekonkurrencen 2024

Geddekonkurrencen i De Gamle Lergrave blev afviklet i søndags, og endnu engang bød den på fine fangster og god stemning. Joachim Fabricius, der var tovholder på konkurrencen, har traditionen tro leveret en spændende beretning.

Joachim skriver:

Sommervarmen er endelig landet – og endda tidligere i år end som så mange gange før. Og hvor vi før har stået i 8 grader og slagregn og høvlet skaller og gummidyr op mod vinden – der blæste skæl og indre fiskeorganer direkte tilbage i ansigtet på os – tilsmilede vejrguderne os i seriøs grad i år.

Også reglerne var ændret i år. Marius (en af foreningens aktive ungseniorer – og næsten lige så aktiv som han er kæk) havde op til konkurrencen forsøgt at lave lobbyarbejde for et forslag om præmierangering efter antallet af centimeter på den enkelte fiskers gedder lagt sammen, fremfor rangering efter størrelsen på hver enkelt fiskers største gedde. Og ved nætmere eftertanke. Marius har opført sig exceptionelt pænt – grænsende til lusket – overfor mig det seneste stykke tid, op til at forslaget landede i min postkasse. Lad mig hurtigt hoppe frem til pointen med denne mistænkeliggørelse og noget lange anekdote. Marius viste sig nemlig fra sin beskedne side og nappede begge førstepræmier til årets geddekonkurrence, mens for det første juniorerne, og så i den grad seniorerne så skulende til. Men lad os starte fra begyndelsen. Min konkurrencedag blev indledt af en energisk Baldur (Emils søn), der kom tonsende mod mig gennem det høje græs på engen ved Svanesø. Han havde fået de helt rigtige morgenmadspodukter fra Kellogs med alle de rigtige vitaminer det kræver, at få en 7-årig ud af fjerene kl. 05:00 på en søndag. Hans trætte far Emil kunne anes i baggrunden på fiskepladserne på engen. Den første smøg var tændt – det havde altså været en hård morgen! Jeg selv havde glemt mit målebånd, hvilket må siges at være ret essentielt i en konkurrence, hvor der dystes på længde af fiskene. Jeg havde derfor nærmest ikke noget valg. Jeg måtte slutte mig til Emil og Baldur og så bare håbe på, at de ville tage mig til nåde og rykke lidt sammen, så der blev plads til mine stænger på engsiden også. Lang tid tog det ikke før Baldur havde fat i den første gedde – vel egentlig kun en håndfuld minutter fra startfløjtet klokken 7.

65 cm gedde – så var konkurrencen officielt i gang! Marius fulgte ubehagelig hurtigt op med flere fisk , faktisk hele tre styks.

Ikke store fisk, nærmest tværtimod, men det var mere end nok til at sikre førerpositionen. Op ad morgenen kom Klaus Vestergaard (formanden der traditionen tro altid har haft (alt for) travlt op til vores konkurrencer) med på tavlen med en gedde fra Svanesøen på 67 cm, mens Jonas Klimavicius (et af vores tre nye juniormedlemmer) fulgte trop med en flot fisk på 78 cm.

Jonas havde jeg et par dage forinden mødt nede i De Gamle Lergrave på hans første tur, hvor han overlistede hele tre gedder. Til sammenligning var jeg medlem halvandet år før jeg fangede min første lergravsgedde, og Zlatan mere end halvandet årti (er faktisk lidt i tvivl om ham stadig kæmper med det..), og det siger jo bare lidt om potentialet disse nye juniorer bærer i sig.

Videre op af formiddagen stemplede Frank Rosengaard ind med tre fine mindre fisk.

Marius’ fjerde gedde var den mindste fisk landet til en konkurrence der ikke handlede om mikroartsfiskeri. Flotte 37 cm (var gedden), hvilket blot cementerede hans førsteplads.

På den anden side af søen lå Zlatan og jeg nu og sejlede om kap med vores baitboats for at erobre nye fiskeområder, som endnu ikke var afsøgt. Statistikken talte sit meget klare sprog denne dag. Alle deltagere, der brugte baitboat gik derfra med 0 fisk. Så kan man tygge lidt på, hvor godt de penge er givet ud, hvis man står og overvejer at købe sig sådan en!

Da formiddagsfiskeriet var et overstået kapitel blev gedderne noget inaktive. Blandt de få fangster i konkurrencens anden halvdel skal Emils søn Ottos første gedde fremhæves – det er jo her en konkurrence som denne virkelig tjener et ærefuldt hverv, når den kan vidne til at nye lystfiskere fødes.

Derudover fik Baldur også en fin fisk i Langesø, da konkurrencen nærmede sig sin slutning.

Kl. 13 havde vi det endelige resultat. Dagens vinder af konkurrencen blev Marius Dam, der både hev største fisk (79 cm) og flest fisk (4). Derefter var der Frank, Baldur, Tobias, Niels (der flot tog sin gedde på flue), Otto og Klaus. Alle gik fra konkurrencen med fine præmier. Og glædeligt var det at se, at ud af ialt 15 deltagere, var hele 5 aspirerende juniorfiskere (hvis man tæller Peter og Marius med). Det lover godt for fremtiden, så fiskeriet som sport ikke går dødt i virtuelle fristelser. I dag fik Baldur dog bevist, at man godt kan kombinere de ting, med både Ipad og fiskestang og det er jo bare gammen. Tak for nogle gode timer i godt vejr. En del gedder var oppe og vende men den store svømmer rundt dernede endnu.

Så vender vi blikket mod medekonkurrencen! Husk at tilmelde for en hyggelig weekend. Vi er p.t. 19 tilmeldte.

Mange tak til Joachim for at være tovholder ved konkurrencen, herunder at skaffe præmier, der er en opgave i sig selv. Men også tak for en fin beretning fra konkurrencen. Frank Rosengaard og undertegnede fik samlet en del affald, så nu er der ihverfald det mindre at se på. Stort tillykke også til Marius med at vinde overbevisende!