Artikler Forsidenyt Nyheder Nyheder

Nive Å´s Lystfiskerforening indleder samarbejde med Fangstjournalen

Nive Å´s Lystfiskerforening har som den første sjællandske lystfiskerforening indledt samarbejde med Fangstjournalen, der er udviklet af DTU Aqua, med det formål at få mere viden om fiskevande.

Jeg vil opfordre dig til at tilmelde sig Fangstjournalen og bruge den til at indtaste dine fisketure. Det giver rigtig god mening – både i forhold til dit eget fiskeri, men også for at kunne bidrage til mere viden for forskerne, og dermed et mere bæredygtigt fiskeri.

Du kan læse mere om Fangstjournalen her:

En smart ting er, at når man bruger Fangstjournalens app til at registrere sine fisketure fra f.eks. Nivåen eller Usserød Å, så sender Fangstjournalen automatisk dine indtastede fangster til vores hjemmeside, hvor de dukker op i fangststatistikken under “Medlemssiderne”. På den måde behøver du blot indtaste et sted.

Noget andet smart ved Fangstjournalen er, at du kan indrapportere og holde styr på nulturene. Dem må man jo også erkende, at der er nogle af, og det er vigtig viden for forskningen at vide, hvor langt der er mellem fangsterne.

Nedenfor er der et link, hvor du kan se diverse demonstrationsvideoer som viser hvordan man kan bruge Fangstjournalen:

Fangstjournalen er nem at komme i gang med, men har du udfordringer eller forslag til forbedringer, så skriv en email til klausvestergaard12@gmail.com, så kigger vi på det.

Fangstrapportering for Nivå og Usserød Å bliver obligatorisk for medlemmer og dagkortfiskere fra og med 1. marts 2024. Har du ikke mod på at bruge Fangstjournalens app til dette, kan du i stedet blot indtaste din fangst her på siden. Her kan du også indtaste fangster fra vore andre ferskvandsfaciliteter, der omfatter Esrum Sø og De Gamle Lergrave (Langesø, Svanesøen og Skydebanesøen).

Under “Medlemssiderne” fremgår fangststatistikken og du vil umiddelbart efter indberetning kunne se dine og andres fangster her. Jeg gætter på at der er andre end mig, der er nysgerrig og vil klikke forbi her en gang imellem.

En stor tak til Casper for hjælpen med at få Fangstjournalen op at køre på vores hjemmeside og ikke mindst en stor tak til Christian Skov fra DTU Aqua for en god introduktion til Casper og undertegnede på et Zoom-møde igår.