Ned Rig giver fisk

Den sidste sommerferiedag for et par uger siden blev afholdt på Esrum Sø i godt selskab med Valdemar Lysgaard, der havde lovet at introducere mig til fiskeri med Ned Rig.

Valdemar har gennem de seneste år, som nok foreningens flittigste bruger af foreningens jolle Hannah, fanget rigtig mange aborrer – også nogle af de seriøse op til knap 2 kg. Så man lytter naturligvis når han giver tips. Ned Rig er en effektiv finesseagn, som kan fiskes meget langsomt hen over bunden. Jiggen man fisker med består af en flydende jigkrop, som holdes ved bunden af et jighoved. Således står jigkroppen lodret op i vandet, når jiggen ligger stille. Ned Rig er især effektiv, når aborrerne står nær bunden. Vi fandt masser af aborrer ved bunden (max. 10 meter), og vi fangede rigtig mange mindre aborrer op til ca. 400 gram.

Valdemar gav mig naturligvis baghjul, men jeg kom lidt ind i kampen med en gedde på 90 cm i rigtig god stand, der ikke lige havde forstået, at Ned Rig var målrettet aborrerne.

Efterfølgende har jeg været på et par korte aftenture på Esrum Sø med det lette Ned Rig udstyr og jeg må sige, at det er effektivt.

Turene resulterede i aborrer op til 885 gram, gedder op til 85 cm samt en lettere deform tre kilos brasen, der huggede klokkerent på jiggen og et øjeblik gav mig en tro på, at den helt store aborre var kroget.

Ikke helt det ønskede resultat i forhold til de store aborrer, men jeg fik da finpudset min Ned Rig teknik samt set en smuk regnbue.

Tak til Valdemar for introduktion til fiskeriet med Ned Rig. Man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt.