På fjeldfiskeri i Norge

Lars Romby Nielsen har været en tur med fruen i de norske fjelde og oplevet en masse, som os i foreningens lukkede Facebook-gruppe nød godt af mens turen var igang. Medlemmer uden Facebook og andre ikke (endnu) -medlemmer skal ikke snydes for rapporterne.

Lars beretter:

Dag 1

Efter en overnatning i Oslo, nåede vi frem til vandet (Folla) 11.30. Fik afprøvet min nye stang og hjul… fantastisk!

Pi måtte nøjes med det gamle, uduelige skrammel, jeg brugte sidste år…

Jeg kunne ikke finde ud af, at få fiskene til at hænge fast, men det kunne Pi. Lige nedenfor en nakke krogede hun en fantastisk +45 cm bækørred på en Adams Parachute.

Uheldigvis var der en klovn, der skulle hjælpe hende med at nette den. Den røg inden om netteren, og endte med at sprænge linen. Så kan hun også bare lære at lande sin fisk selv.

Senere landede hun en lille fætter, der forhåbentlig bliver til flere.

Efter et par timer fortsatte vi videre til vores hytte ved Magalaupet. Dårligt vejr på vej, så i morgen skal der fiskes igennem. Nu tøffer vi lige ned og kigger på den elv, der ligger 25 meter fra hytten.

Dag 2

Tidligt op og ud af døren klokken 6.00. Var ved elven ca. 6.45. Der var lovet solskin frem til middagstid. Tog Pi med hen til ‘Pyramiden’… En trekantet sten med et flot dybt flow hen mod stenen. Der gik ikke lang tid før første stalling var landet. 1,1 kilo og 47 cm.

Pi tog den næste lige under kiloet. Ny PR. Begge fisk taget på Adams Parachute…

Resten af formiddagen stod på mindre ørreder, hvor Pi førte an med den største.

Ved 10-tiden startede vejrskiftet, og det blev svært. Er nu tilbage i hytten for at tanke op, hvorefter vi tager på fjeldet til Orkelsjøen i 1058 meters højde.

Dag 3

Dejlig og svedig dag. Klokken 6.00 kørte vi 10 km op af Vinstradalen, hvorefter vandrestøvlerne blev spændt på fødderne, og så var det opad. Ca. 450 højdemeter på 2 kilometer…Der blev holdt mere end én pause undervejs.

Vel oppe kom vi til Ristjønna – en fin lille sø. Fiskeriet var så som så. Pi fik en bækørred på ca 350 gram, og jeg ramte halvkiloet.

Tabte en på 7-800 gram lige ved kanten. Vi så en masse overfladeaktivitet, men det var længere ude, end vi formåede at kaste.

Men sikken et fantastisk sceneri… Billederne yder det ikke retfærdighed. Der var en fjeldhytte – med båd – man kunne leje, som så topmoderne ud. Næste gang….

Vejrudsigten sagde regn og torden sidst på eftermiddagen, så turen gik hjemad ved 14-tiden.

Nu er vi trætte, men heldigvis er der øl i køleskabet, og vi har taget masse frosne gryderetter med herop. Det har vi værdsat hver eneste aften.

I morgen har Pi hyret en islandsk hest og tager på moskusokse-safari. Hun har taget en kniv med, så hun bør være på den sikre side, og vi får sikkert frisk kød i morgen.

Jeg vender tilbage til Folla og de store stallinger.

Dag 4

Den dynamiske duo gik hver sin vej i dag. Pi tog på Dovre på hesteryg. Hesten hed passende nok Cleopatra.

Seks timer i sadlen og undervejs lykkedes det gruppen at se en enkelt moskusokse med kalv. Hun kom dog ikke tæt nok på til at kunne bruge lommekniven, så intet frisk kød i dag.

Jeg smuttede atter ned i Folla, hvor største stalling igen ramte de 1,1 kilo.

Fik også en del små bækørreder på omkring 3-400 gram. Det er fuldkomment vildt, som de ræser afsted…

I morgen kommer det til at regne ned i mængder, så vi sætter kursen mod Trondhjem og ligger fiskeriet på hylden en enkelt dag tid.

Dag 5

Fiskefattig fjeldtur. Vi prøvede igen lykken i fjeldsøerne over trægrænsen – denne gang kunne vi dog køre ind i området, hvor vi vandrede rundt til og om søerne.

Skyerne lå lavt, der var tåget, og der var koldt, så der skete intet i overfladen (eler under). Men masser af frisk luft og unikke naturoplevelser.

Elvene har været i flom de sidste 24 timer, men vi satser på, at de er faldet tilstrækkeligt i morgen, til at vi kan vandre op af Stropla fra Kongsvold Fjellstue. Lidt op af bakke i starten, men så flader det ud. Spørgsmålet er så: Skal man satse på vandrestøvlerne, eller magter man at tage den op af fjeldet i waders???

Dag 6

Dejlig dag på fjeldet – solotur, da Pi var kulturel og gik på museum

Gik fra Kongsvold Fjellstue mod vest op over trægrænsen. Efter halvanden time – ca. 8.30 – var jeg ved elven Stropla. Stærkt strømmende elv med masser af hvidt vand og meget få pools. Fisk var der nok af. I løbet af dagen passerede jeg de 30 ørreder men alle i størrelse betterøv eller betterøvs lidt større fætter.

Men det var skægt fiskeri. I de få pools, var det nemt nok at finde fiskene, men i strygene måtte jeg lede efter små sweet-spots.

Havde ikke waders med, så det var den gamle NZ-stil med vadning i vandrestøvlerne. Det var koldt.

Efter frokost ved 13.30 tiden satte jeg kursen tilbage – så ud som om det trak op til regn.

Halvvejs hjemme stødte jeg på tre moskusokser. En tyr, en ko og en kalv.

Lidt svært at se på billederne, men tænkte det var bedre at holde lidt afstand end at få et godt billede.

I morgen bliver en slapperdag og tirsdag går turen videre til Koppang ved Glomma.

Tusind tak til Lars for beretning og flotte inspirerende billeder. Man kan vist roligt konkludere, at det var en tur spækket med naturoplevelser.