Gang i havørredfiskeriet ved å og kyst

Peter Kirkby har hvert år ved denne tid havørreder på hjernen, og i år er ingen undtagelse. Peter har i den grad givet den gas ved både å og kyst.

Peter fortæller:

Der har været godt gang i havørredfiskeriet de seneste uger. Åpremieren den 1. marts i vores å-system var naturligvis en tradition, der skulle holdes i hævd.

De iskolde morgentimer bød på en enkelt mistet fisk og senere fik jeg så fornøjelsen af at møde Asbjørn og assistere med landingen af hans debutfisk ved åen. Godt op af dagen ramte jeg så en fisk jeg sent glemmer. En super velkonditioneret og hårdt fightende nedgænger på 70-72 cm (målt på stangen) helt uden slid på finnerne og en perfekt kropsbygning.

Jeg måtte lige lure en ekstra gang for at sikre at det ikke var en bækørred… senere kom yderligere en nedgænger på ca. 50 cm op og vende.

Ellers er det kysten der har budt på mange fisk. Perioden med plusgrader døgnet rundt satte godt skub i Roskilde- og Isefjord med rigtig mange fisk fra 35-50 cm. Min makker fik den største overspringer på 2,65 kg, mens jeg måtte nøjes med en sportsblank (en velkonditioneret blank nedgænger) på 70 cm som største fisk (billede øverst i artiklen).

Lige inden å-premieren nåede jeg afsted på årets tilbagevendende tur til Bornholm, hvor vi var 8 mand der blev belønnet med 45 fisk over målet.

Min kammerat Anders tog den største på 3,25 kg.

Jeg måtte igen nøjes med en nedgænger på hele 83 cm.

Senest var jeg afsted på en aftentur i fredags hvor min makker og jeg ramte den lige i røven og landede 17 blankfisk på kort tid 4-5 af dem var undermålere og resten op til 46 cm.

Godt fiskeri varer desværre ikke evigt. I går var jeg tilbage på samme spot hvor vandtemperaturen var faldet 2 grader. Resultatet var en solid nulbon.

Mange tak til Peter for at dele sine oplevelser i form af flotte billeder og beretning. Det giver fiskefeber hos undertegnede og sikkert hos mange andre.

Å-premieren gav havørreder til Peter Kirkby, men også til flere andre af foreningens medlemmer, heriblandt Peter Fog Pedersen og Asbjørn Aaresøn. De fleste fangne fisk var naturligvis nedgængere, der blev genudsatte nænsomt, så de kan vokse sig store og flotte igen, men der var også blankfisk imellem fangsterne. Således snuppede Asbjørn en flot blankfisk på 2,45 kg på strækket tættest på Øresund.

Stort tillykke med fangsten, der naturligvis tilmeldes årets fisker konkurrencen.